Interkulturell kommunikation vid informationsproduktion för integration
Det vanligaste sättet för kommunikation av exempelvis samhällsinformation är via tryckta och digitala media. I socialt utsatta områden är segregation och socialt utanförskap vanliga utmaningar. Då är interkulturell kommunikation en viktig aspekt för att lyckas med informationsspridningen för att främja en bättre integration. Genom att skapa kampanjer som främjar interaktion och samarbete mellan olika kulturgrupper är det möjligt att bryta barriärer och främja en känsla av gemenskap. Men hur enkelt är egentligen detta?
För att lyckas i tryckta eller digitala mediekampanjer är det avgörande att först förstå de kulturella nyanser och skillnader som finns mellan olika grupper.
Några viktiga punkter att fokusera på:
1. Utgå ifrån kulturella skillnader
Olika kulturer har olika värderingar, övertygelser och normer, vilket kan påverka hur människor kommunicerar och tolkar budskap. Till exempel värdesätter vissa kulturer direkt kommunikation medan andra föredrar indirekt kommunikation. Detta kan kopplas till ditt textinnehåll i exempelvis ett informationsblad med visuell kommunikation såsom bilder, färger samt symboler som du har valt för din kampanj. Det är viktigt att du lär dig gruppens kulturella skillnader och att därefter anpassar din kommunikationsstil för att främja en ömsesidig förståelse.
2. Tacka nej till stereotyper
Undvik stereotyper i största möjliga utsträckning! Att generalisera en grupp baserat på dess kulturella egenskaper leder till missförstånd och kommunikationssvårigheter. Speciellt när du skapar tryckta eller digitala mediekampanjer där bilder eller ljud spelar en central roll, är det helt avgörande att undvika allt som kan tolkas på fel sätt.
3. Rätt plats i rätt tid
Om du skapar tryckta eller digitala mediekampanjer för en multikulturell publik måste du se till att budskapet översätts och lokaliseras korrekt. Det innebär att man inte bara tar hänsyn till språkskillnader, utan även kulturella skillnader, såsom idiom, humor och symboler.
Glöm inte att även högtider kan variera – anpassa din tajming!
4. Förstår du verkligen kulturen?
Många kommunikatörer använder breda budskap, vilket kan leda till förvirring och bristande engagemang hos en multikulturell publik. Grundorsaken ligger i att många akademiska utbildningar ofta exotifierar allt främmande ur ett inhemskt perspektiv. Exotifiering är att se en person som exotisk eller ovanlig, och i det romantisera olika stereotyper sammankopplat till vem man tror personen är. Bra info från organisationen Make Equal om exotifiering kan du läsa här.
Det betyder att man egentligen har svårt att nischa ett budskap efter en annan grupps verkliga behov och intressen. Trots att man försöker ta till sig och implementera massor av information om en annan kultur når budskapet inte fram. Frustrerande, eller hur?
Hur ska vi då lyckas med vår kommunikation?
Sanningen är att kommunikatörer behöver samarbeta med personer som representerar den kultur de försöker sätta sig in i. Samarbete är ett utmärkt tillfälle att lära av varandra och skapa mer effektiva kampanjer.
Ett bra första steg kan därför vara att anordna en workshop där representanter för budskapets avsändare tillsammans med företrädare för de tilltänkta målgrupperna under ledning av erfarna projektledare tillsammans diskuterar kampanjens innehåll, målsättning och kommunikationsform. Ta kontakt med oss på Xtrovert Media så berättar vi mer om vad man ska tänka på för lyckas med interkulturell kommunikation, även under särskilda omständigheter eller i utsatta områden.
Tidigare projekt inom social hållbarhet, utbildning och integration
Genom åren har vi på Xtrovert Media medverkat i ett flertal projekt som handlat om social hållbarhet, utbildning och integration. Framför allt projekt riktade mot att utländska akademiker skulle komma ut i arbetslivet inom en rimlig tid med en roll som motsvarade deras akademiska utbildning. Redan med början 2004 var vi med och startade upp projekt som ”Uti – Utländska tekniker och ingenjörer” och ”Korta vägen”, tillsammans med Studium, Arbetsförmedlingen, Länsarbetsnämnden i Västra Götaland och flera andra aktörer från bl.a. Högskolan i Borås, Sahlgrenska, Chalmers.
Vi var även med i Projekt Utländska Akademiker (PUA) som startade 2010 med Länsstyrelsen i Västra Götaland som uppdragsgivare.
Dessutom har vi l över 20 år tagit fram information och kommunikationsmaterial rörande bland annat habilitering och medicinteknik på ett flertal olika språk – filmer, trycksaker, digital marknadsföring etc. – tillsammans med aktörer som Sahlgrenska, Karolinska, Barnplantorna samt ett flertal medicintekniska leverantörer.
Kontakta oss på Xtrovert Media så skapar vi tillsammans en kampanj som inte bara bryter stereotyper, utan också lyfter fram mångfald och förståelse.