Artikel: Hur ska vi hinna med?

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Informationsproduktion, Tidningsproduktion, Trycksaker 10 februari, 2022

Digital text svårare att läsa än tryckt text visar forskning – många fördelar med pappersbaserad läsning av böcker och tidningar.

Pappersläsning i en digitalt präglad värld

I takt med digitaliseringen har den pappersbaserade läsningen sakta men säkert bytts ut till digital läsning genom datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Trots fördelar som minskade kostnader och en ökad individualisering, tyder forskning på att nackdelarna är desto fler.

Boktugg sammanfattar i sin artikel en studie gällande den pappersbaserade läsningen versus den digitala läsningen. Om du är intresserad av den fullständiga analysen, kan du läsa den här.

Telefonen i bakfickan

Kommunikation blir hela tiden effektivare och snabbare. Frågan är vem det gagnar att hela tiden vara anträffbar och aldrig kunna försvinna i den där oanträffbara bubblan. Vi har nästan alltid telefonen i bakfickan, redo att scrolla genom det senaste i våra sociala flöden. Det har i alla fall jag. Utan telefonen skulle en hel del falla samman. Hur ska jag annars bibehålla relationer, se mina inrapporterade betyg eller svara på min chefs meddelanden? Det blir omöjligt för oss att inte vilja vara med och delta. Telefonen är ett bra verktyg, särskilt för en skribent eller någon med många bra idéer. Eller helt enkelt för någon som har fullt upp. Frågan är hur vi förhåller oss till ett överskott av information. Hur ska vi hinna med?

Den pappersbaserade läsningen

När jag gick i grundskolan hade vi egna läroböcker i nästan alla ämnen. Svenska, engelska och även i tyskan. På gymnasiet minns jag att mina lärare skrev ut betygen och gav oss dem på lektionen. Prestationshungrig som jag var, kunde jag på ett enkelt sätt söka upp läraren och diskutera mitt betyg direkt. Mycket bättre än att idag sitta hemma som universitetsstudent och undra över varför betyget blev som det blev. När den tunga ryggsäcken av böcker i stället fylls med luft, gamla kvitton och en otymplig laptop, undrar jag om det ändå inte var bättre förr. I takt med digitaliseringen har den pappersbaserade läsningen sakta men säkert bytts ut till digital läsning genom datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Trots fördelar som minskade kostnader och en ökad individualisering, tyder forskning på att nackdelarna är desto fler.

Studien i fråga

Forskarna Vargas, Delgado och Salmerón från Universitetet i Valencia och Ackerman från Tekniska institutet i Israel har tagit fram en studie som påvisar att vi bör vara uppmärksamma på hur läsförståelsen påverkas när hela branscher verkar ha siktet inställt på att växla över till digital text. Forskarna har sammanställt forskning som har skett under åren 2000–2017, och då forskning som varit helt inriktad på att jämföra tryckt text med digital. Sammantaget rör studierna fler än 170 000 deltagare och resultatet visade att text som tryckts på papper hade en fördel jämfört med text som visades digitalt. Nedan finns det viktigaste från resultatet i metaanalysen sammanfattat.

  1. Vid tidspress uppfattas tryck text bättre än digital text. Detta betyder att tryckt text gör vår läsning snabbare och enklare i sin helhet. Studenten i mig kan nu pusta ut. Hellre läser jag min kurslitteratur hopkurad i soffan än att leta digitala böcker som sedan ger mig huvudvärk av det blåa ljuset.
  2. Tryckt text processas snabbare i hjärnan vilket gör att vi kan ta till oss mer information i högre takt. Antalet studier som tittade på det här var dock något för få, så det rekommenderas att resultatet tolkas med viss försiktighet.
  3. En annan av del av resultatet visar att vi har skapat oss ett ytligare förhållningssätt till skärmar och digitala medier, och därmed vant oss vid att skumma texter. Vi är inte lika uppmärksamma på digitala texter, eftersom de matas fram till oss dygnet runt och finns med oss nästan hela tiden på telefoner, datorer och läsplattor. Hur mycket av det vi läser på digitala forum eller långt inne i våra sociala flöden förstår vi egentligen? Man kan också tänka sig att vi lär oss läsa på ett annat, snabbare sätt som försämrar vår uppfattningsförmåga. Digitala medier kräver hastighet av oss och vi vill få snabba belöningar som likes och kommentarer som ska mätta vår hunger av bekräftelse och komplimanger.
  4. Den inlärda, snabba metoden för läsning går sedan inte riktigt att skaka av sig när man ska läsa en mer komplicerad text digitalt. Det är mycket svårare för oss att läsa en artikel på telefonens lilla skärm istället för att slå upp en greppbar tidning. I en bok är däremot allt som vanligt, eftersom den inte är lika starkt kopplad till hastigheten som krävs i onlineläsning och det snabba sociala samspelet vi vant oss vid. Det kan också förklara varför vi läser lika bra digitalt om vi får tillräckligt mycket tid på oss (mer än vad som krävs vid tryckt text).
Hur ska vi hinna med?

Studiens resultat har en solklar poäng – läsförståelsen påverkas av var och hur vi läser text. Tänk dig då hur våra prestationer och syn på världen kan påverkas. Medan vi tycks vara fast beslutna av att förbli digitalt anträffbara, tillkommer risken för den överstimulans och påtagliga stress som vi utsätter oss själva för. Allt för att kunna hålla oss uppdaterade i all information som kastas åt vårt håll. Kanske är det dags för att ducka för en gångs skull? Kanske kan vi då slutligen känna att vi hinner med?

Emilia Tengborg
kommunikatör

Vi på Xtrovert Media värderar pappersläsning så mycket att vi har tagit fram ett kostnadseffektivt koncept där du kan kommunicera bättre med en egen greppbar tidning. Läs mer om konceptet Smartzine och hur vi kan hjälpa dig med tidningsproduktion, layout och intresseväckande innehåll.

Smartzine – tidningsproduktion till fast och bra pris.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

Smartzine är ett tidningskoncept från reklambyrån Xtrovert Media som innebär layout, sättning, original samt tryck till fast och bra pris.
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.

Nyhetsbrev: På andra… 27 januari, 2022 Nyhetsbrev Xtrovert Media Reklambyrå - februari 2022 Rapporter, årsredovisningar etc. från Xtrovert Media - reklambyrå i Göteborg. Rapport/tidning: Hur … 4 mars, 2022