Artikel: Content Marketing, del II

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Strategisk kommunikation 10 december, 2021

Att utforma bra innehåll

Ett intresseväckande innehåll kan öppna dörren för nya möjligheter att interagera med dina kunder och få en större förståelse för vad de vill läsa om. Men exakt vad är det som skapar intresse och får någon att vilja läsa vidare? I denna artikel ligger fokuset på just det – att utforma bra innehåll.

Nu sitter du vid skrivbordet med din innehållsstrategi. Vid det här laget vet du dessutom vilken målgrupp du har och vilka utmaningar, intressen och frågor som berör dem. Vad händer nu? Jo, det är dags att börja producera själva innehållet. Men det finns ett antal saker som kan vara bra att tänka på innan fingrarna börjar fara över tangentbordet.

Tonalitet

Det första du borde börja fundera över är vad för tonalitet (tone of voice) och språk du vill ha i ditt innehåll. Att ha sin egen tonalitet kan hjälpa företaget att sticka ut bland mängden men bidrar också till att stärka varumärket i sin helhet. Detta hänger i sin tur ihop med Content Marketing, som vi nämnde i det förra avsnittet. Ställ dig frågan ”vilka är vi?” och oftast kan det svaret vara en bra första guide.

Att ta fram en unik tonalitet för ditt företag kan innefatta en mängd olika saker. Du kan bland annat utgå från företagets värderingar och visioner, tidigare material eller vad dina kunder har för bild av ditt företag. Du kan också kika på hur dina konkurrenter uttrycker sig i sitt innehåll. Ett tips är att producera innehåll i flera kanaler och i flera olika format. De digitala och analoga kanalerna kan nämligen skilja sig åt och på så sätt även utformningen av tonalitet. Ha i åtanke att många saker även liknar varandra. Här följer några exempel på saker som kan påverka tonaliteten i olika typer av kanaler.

Digitala kanaler – verktyg för att påverka tonaliteten

• Formellt/informellt språk
• Aktiv/passiv kommunikation
• Ordval
• Emojis
• Användandet av Call to Action
• Brand/community hashtags

Analoga kanaler – verktyg för att påverka tonaliteten

• Formellt eller informellt språk
• Aktiv eller passiv kommunikation
• Korrekt språk och grammatik
• Korrekt meningsbyggnad
• Korrekt användning av skiljetecken

Segmentera ditt innehåll

När du ska producera innehåll, finns det flera vägar som du kan ta. Det som är mest lämpligt är att dela upp ditt innehåll i kategorier. På detta sätt segmenterar du innehållet och kunden kan själv välja vad som intresserar honom eller henne i stunden. Detta ökar chansen för att kunden associerar ditt företag med något positivt. Nedan finns exempel på kategorier som du kan dela upp ditt innehåll i.

Tips, kunskap och inspiration

I denna kategori har du chansen att visa vad ditt företag är bra på. Innehåll som består av tips eller baseras på kunskap skapar ett förtroende hos dina kunder. På detta sätt kan du också inspirera dina kunder till något. Detta typ av innehåll kan utformas på både digitala och analoga kanaler.

Utbildande innehåll

Ett ytterligare sätt att utforma bra innehåll är att utbilda i det man är bra på. Denna kategori går hand i hand med den föregående kategorin. Även denna kategori kan återfinnas på olika typer av kanaler, exempelvis i textform eller kanske i en video. Ställ dig själv frågan, ”finns det någon kunskapslucka som vi kan hjälpa kunderna att fylla?” och ”vad behöver våra kunder veta mer om?”.

Roligt eller underhållande innehåll

Att använda en mer informell approach på sitt innehåll kan också vara passande, oavsett vad du har för typ av företag. I detta fall kan man tala om Social CRM, en teknik som bland annat används inom sociala medietjänster och har som syfte att skapa interaktion och engagemang hos kunden. Kategorin kan också bestå av roliga bilder, videor eller innehåll som kunden själv kan delta i, exempelvis en omröstning som i sin tur kan publiceras online.

Information, statistik eller rapporter

Innehållet i denna kategori ska påvisa att du och ditt företag ser er själva som en resurs som sammanställer och delar med er av innehåll som dina kunder har nytta av. Detta innebär att denna typ av innehåll ska finnas tillgängligt och att dina kunder på ett enkelt sätt ska kunna ta del av det. Att skapa denna typ av innehåll lämpar sig för både digitala och analoga kanaler. Tänk på att en analog kanal med fördel kan vara mer tillgänglig då innehållet kan läsas på plats, med förutsättningen att det uppdateras vid behov.

Sökmotoroptimerat innehåll

Om du ska ta med dig något från den här artikeln, är det att sökmotorer älskar innehåll. För bl.a. Google har du möjligheten att optimera ditt innehåll med hjälp av förfinade nyckelord som genererar en större spridning av innehållet. Detta skapar i sin tur mer trafik till digitala kanaler, exempelvis ditt företags webbsida.

I nästa avsnitt tittar vi närmare på kanaler och vilket innehåll som lämpar sig bäst till digitala respektive analoga kanaler. Tills dess önskar vi dig lycka till med ditt skrivande!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Artikel: Content Mark… 3 december, 2021 Allt marknadsföra innehåll Säljare till mindre reklambyrå sökes. Är din superkraft at… 15 december, 2021