Artikel: Content Marketing, del I

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Strategisk kommunikation 3 december, 2021

Innehållet är A och O

I dagens digitala hav är det lätt att tappa sikte i alla strategier, metoder och begrepp och drunkna i innehåll som inte är särskilt värdefullt. I denna artikel om Content Marketing ska vi kartlägga hur du och ditt företag ska gå tillväga för att skapa innehåll som ger både affärsnytta och mening. Innehållet är nämligen A och O.

Att ha förmågan till att få någon att sluta scrolla och börja läsa är inget som sker under en dag. Du och ditt företag måste redan från start ha en tydlig planering över vad som ska göras och hur detta ska göras. Det finns många olika strategier och marknadsföringsmetoder som kan hjälpa dig på traven. I dagens digitala hav kan du däremot inte förlita dig på alla då många av dem håller på att bli mindre relevanta i takt med den digitala utvecklingen.

Att marknadsföra innehåll

Att skapa och marknadsföra bra innehåll är aldrig ett mål i sig. Däremot kan ett intresseväckande innehåll öppna dörren för nya möjligheter att interagera med dina konsumenter och få en större förståelse för vad de vill läsa om. På senare tid upptäcker allt fler företag innehållsmarknadsföring (Content Marketing). Även om denna marknadsföringsmetod bara är en liten gren på det stora digitala trädet, är det en metod som koncentrerar sig på innehållet. Därutöver är innehållsmarknadsföring ytterst kostnadseffektivt och möjliggör skräddarsytt material för dina kunder.

Vad menas med Content Marketing?

Blickfånget i denna metod är hur man som företag skapar innehåll som baseras på kundens utmaningar, intressen och frågor istället för företagets egna produkter och tjänster. Content Marketing kan tillämpas på kanaler som du själv väljer, både digitala och analoga. På detta sätt kan ditt företag optimera innehållet och både bibehålla men också skapa nya kundrelationer.

Så här kommer du igång

Kanske sitter du nu i soffan, kontorsstolen eller på bussen på väg hem och funderar, ”Okej, innehållsmarknadsföring låter inte så dumt. Men hur i hela världen kommer jag igång?”. Nedan följer några bra tips på vad din innehållsstrategi bör innehålla och vad som kan vara bra att tänka på.

1. Prio på målgruppen

Utan målgrupp, inget innehåll och utan innehåll, ingen målgrupp. Det är viktigt att du och ditt företag har en klar bild över vilken målgrupp ni har. Fråga dig själv, vem ska läsa detta? Vilka utmaningar, intressen och frågor har de? Det är svaret på dessa frågor som lägger grunden för din innehållsstrategi.

2. Innehåll och kanaler

Nästa steg är att bestämma vad för typ av innehåll du och ditt företag vill producera. Rör det sig om artiklar, videoklipp, infografik, podcasts, webinars – eller kanske tryckt material? Därutöver måste både språket och innehållet anpassas för att passa målgruppen och vara både värdefullt och givande. Det kan också vara en bra idé att producera sökmotoroptimerade artiklar för t.ex. Google, för att gamla (och nya) kunder ska kunna hitta er även där.

3. Teamwork makes dreamwork!

För att ditt företag ska kunna använda sig av innehållsmarknadsföring och ta fram bra innehåll, krävs det att de olika avdelningarna på arbetsplatsen för en dialog med varandra. Detta gör att de olika avdelningarna får större kunskap i vad för utmaningar deras kunder har, inte bara inom vissa områden.

4. Ta fram en tidsplan

Till sist kan det vara lämpligt att ta fram en tidsplan över er innehållsmarknadsföring. Denna ska ge en detaljerad bild över hur arbetet ska gå till. Ett tips är att redan nu planera in vad ni tänker skriva om exempelvis om ett halvår (detta kan grunda sig i er marknadsplan) och ju närmare ni kommer datumet desto mer exakt kan ni definiera vad innehållet ska vara. Tidsplanen kan senare innefatta en utvärdering över hur det har gått.

I nästa avsnitt kommer vi att dyka ner mer i hur ett bra och intresseväckande innehåll ska utformas. Tills dess hoppas vi att du har fått klarhet i och hur du kommer igång med ditt företags innehållsmarknadsföring.

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Emilia Tengborg – k… 25 november, 2021 Emilia Tengborg, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg Att utforma bra innehåll (Content Marketing) Artikel: Content Mark… 10 december, 2021