Hur kan en nedtecknad grafisk manual hjälpa dig i din marknadsföring?

Grafisk formgivning, Logotyp, Reklamporten 3 maj, 2022

Logotyp och grafisk profil till ett modeföretag

En tydlig grafisk profil marknadsför företaget och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. I det här blogginlägget berättar vi mer och visar ett exempel på en enkel grafisk profil som vi gjorde åt herrmodeföretaget Le Cannet Clothing under 2021.

Logotypen och den grafiska profilen är gjord enligt vårt koncept som vi kallar för Reklamporten. Ett Reklamportenpaket riktar sig främst till nystartade eller mindre företag och organisationer, men oavsett storlek eller verksamma år, kan konceptet gynna företaget.

Färg och form

Det talade ordet är ett starkt språk, men den visuella kommunikationen är minst lika stark. Färg och form finns överallt och ger oss tydliga signaler. En gemensam grafisk profil stärker känslan av samhörighet och blir en viktig del av företagets eller organisationens ansikte utåt. Grundtanken är att du ska presentera dig på ett enhetligt och tilltalande sätt med allt material. Mottagaren ska lätt kunna identifiera avsändaren genom valen av färger, bilder, typografi och layout. Det är viktigt att inte ge ett splittrat intryck. En tydlig grafisk profil marknadsför dig och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. Det ska framgå tydligt att det är du som är avsändare i alla sammanhang såsom flygblad/broschyrer, produktkataloger, annonser både i digital samt tryckt media, visitkort, webbsida, sociala media, mässor/event etc.

Grafisk profil – mer än bara logotyp

En grafisk profil innehåller så mycket mer än bara logotyp och färgkoder. Beroende på företagets behov och storlek kan den vara allt från en enkel manual på några sidor med det viktigaste, till omfattande tjocka pärmar med noggrant nedtecknade instruktioner för alla upptänkliga mediasituationer. Hur man ska kommunicera företaget med typografi, grafiska element och grafiskt manér, visuell tonalitet på illustrationer och foton. I en grafisk manual har man också ofta mallar för sina vanligaste trycksaker, produktblad, skyltar och för sin närvaro i sociala media och på webben.

Le Cannet – dressat franskt herrmode

Le Cannet är ett vackert område beläget i den franska regionen Provence-Alpes-Côte d’Azur. Här påbörjades under våren 2014 ett arbete med vad som skulle komma att bli varumärket med just samma namn Le Cannet.

Le Cannet Clothings inriktning är mot dressat herrmode och med huvudfokus på tillverkning av skjortor och accessoarer med inspiration från den Franska Rivieran. Högkvalitativa produkter inom premiumsegmentet för herrskjortor och accessoarer, oavsett om man är ute efter en businesskjorta för en dag på kontoret eller en lite mer casual för en kväll på strandpromenaden.

Grafisk manual

Under 2021 gjorde Xtrovert Media en redesign av den ursprungliga logotypen. Den gamla loggan var något för detaljerad och kom inte riktigt till sin rätt när den var broderad i liten storlek på kläderna. Vi gjorde samtidigt en tydligare grafisk profil och sammanfattade den i en enkel grafisk manual.

Det bestämdes tidigt att den ursprungliga påfågeln i den gamla logotypen skulle användas och att projektionsvinkeln på fågeln skulle vara densamma. Bland annat på grund av att igenkänningsfaktorn av varumärket inte skulle förändras. Målet var att ta fram en mer stiliserad symbol. Fokuset på påfågels stjärtfjädrar var också viktigt eftersom dessa anspelar på scarves eller slipsar. Logotypen skulle vara tydlig som ett broderat litet varumärke på t.ex. ett skjortbröst. Tillsammans med Le Cannet valde vi tre nyanser av blått. De tre nyanserna i logotypen gör att påfågeln ser mer levande ut och ger ett intryck som inte är lika ”platt” som i den gamla.

I den grafiska profilen används även övertoningar som bakgrund till exempelvis logotyp eller rubrik över bild. Då används de blåa nyanserna ned till vitt eller genomskinligt.

Vi tog fram två huvudvarianter av logotypen och en variant som ska användas som varumärke. Detta för att de ska kunna användas i olika sammanhang och i olika storlekar. Sedan har vi naturligtvis även tagit fram fler undervarianter av dessa tre huvudvarianter för att täcka upp för alla upptänkliga användningsområden – allt ifrån printade kvitton till användning i digital marknadsföring.

Vill du läsa mer om grafisk profil och grafiska manualer?

Här är ett exempel på en grafisk manual som vi gjort till en av Sveriges största konståkningsklubbarVFKK (Västra Frölunda Konståkningsklubb). I denna manual finns samlade riktlinjer och praktiska anvisningar. Hur till exempel logotypen och klubbmärket (skölden), klubbens varumärken som är grunden i den grafiska profilen, samt även färger och typografi, ska användas i olika sammanhang.

Läs mer om logotyp, grafisk profil och manual här!

Att skapa en grafisk identitet

En tydlig grafisk profil marknadsför företaget och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. Är du ett företag som behöver en grafisk profil? Eller kanske har du redan en men vill ha en uppfräschning? Xtrovert Media hjälper dig!

Grafisk design & profil
Läs mer om Reklamporten!

Följ oss på sociala media, länkar nedan:

Vepa till Klimatallia… 29 mars, 2022 Vepa till Klimatalliansen. Folder till Clinic Human Re:charge | Xtrovert Media, reklambyrå i Göteborg Folder till Clinic HU… 20 september, 2022