Illustration: Tamara Kryvolap
Artikel: Att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö (del II)
Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Övrigt 21 april, 2023
Interkulturell kommunikation – att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö
I dagens globaliserade värld är det allt vanligare att arbeta i en multikulturell miljö. Även om fördelarna med olika perspektiv och erfarenheter är enorma, kan missförstånd och konflikter också uppstå på grund av olika kulturella bakgrunder. Här är några praktiska tips om hur man löser missförstånd och interkulturella konflikter vid interkulturell kommunikation.
Praktiska tips:
1. Erkänn skillnaderna och kommunicera
Det första steget för att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö är att erkänna att det finns skillnader mellan kulturer. När du inser att människor från olika bakgrunder kan ha olika kommunikationsstilar och tankesätt förbereder du dig själv inför uppkommande konflikter. Detta kan långsiktigt hjälpa dig att ändra din ”approach” och undvika att dra förhastade slutsatser som oftast leder till spänningar.
Försök att kommunicera ditt resonemang så tydligt som möjligt och att upprepa dig själv med olika ord om nödvändigt. Se inte ner på människor om de inte direkt förstår dig – det här är inte en fråga om intelligens, snarare om kulturell förståelse. Var ”the big person” genom att ge utrymme för andra att uppfatta vad du försöker kommunicera.
2. Öva på aktivt lyssnande
Aktivt lyssnande är en avgörande färdighet för att lösa konflikter i alla miljöer. I en multikulturell miljö är det ännu viktigare att lyssna noga på vad den andra personen säger, eftersom det kan finnas kulturella nyanser som du inte är medveten om. Parafrasera vad du har hört för att säkerställa att du har förstått rätt och ställ gärna frågor för att klargöra eventuella förvirringspunkter. Var inte rädd för att låta ”dum” genom att upprepa samma fråga i olika former. Målet är kommunikation; och det kräver ödmjukhet och empati.
3. Förtydliga dina förväntningar
Missförstånd kan ofta uppstå på grund av olika förväntningar. I en multikulturell miljö är det viktigt att tydliggöra dina förväntningar och se till att alla är på samma sida. Detta kan innefatta förväntningar kring kommunikationsstilar, arbetsprocesser och beslutsfattande. En tumregel är att återigen ställa frågor och ta upp samma ämne tills alla parter har samma förståelse.
Se till att inte låta nedlåtande! Du vill inte att andra ska känna sig underlägsna – du måste göra klart att din ambition är att förena jämlikar. Om en person senare visar sig ha missförstått kan du ta upp detta personligen utan att döma, snarare genom att söka sätt att överbrygga kommunikationsklyftan.
4. Var respektfull och hänsynsfull
Respekt och hänsyn är nyckeln till att lösa konflikter i en multikulturell miljö. Undvik att göra antaganden baserade på stereotyper eller dina tidigare upplevelser och visa respekt för kulturella skillnader. Ha tålamod och förstående! Relationer tar tid oavsett sammanhang. Samtidigt måste du vara villig att kompromissa för att hitta en lösning som fungerar för alla. Även att be om ursäkt fast du inte har fel kan vara ett sätt att visa ditt intresse för att upprätthålla kommunikationen. Det betyder inte att du förlorar din inverkan. Tvärtom visar det att du värdesätter den andra personens sida av ”storyn” och söker försoning.
Vill du läsa mer om hur du kan visa respekt in en multikulturell miljö? Läs del 1 i artikelserien om interkulturell kommunikation!
5. Vid svåra konflikter sök medling
I vissa fall kan konflikter vara för svåra att lösa på egen hand. I dessa situationer kan det vara bra att söka medling från en neutral tredje part. Det kan vara någon inom organisationen, till exempel HR-avdelningen, eller en extern medlare som är utbildad i att lösa konflikter i en multikulturell miljö. Slutligen, överväg inte att situationen är över innan du sökt hjälp. En tredje part kan alltid hjälpa dig att se nya aspekter som du inte tydligt har märkt tidigare.
Kom ihåg att vänskap och sunda relationer inte är samma sak. Även om du kanske inte har kemi med en person, kan du fortfarande minska spänningar som kan ha uppstått på grund av kulturella skillnader.
Är det ens möjligt att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö?
Ja, det är möjligt! Ibland kan konflikter vara så väldigt enkla att man klarar att lösa dem själv genom en kort konversation eller genom att ställa en fråga. Vid andra tillfällen kan lösningen ligga djupare i en förståelse för vad som orsakade problemet i första hand och där kan det vara nyttigt att söka medling. I varje fall är det avgörande att vara villig!
Det visar man när man erkänner skillnaderna mellan kulturer, utövar aktivt lyssnande, tydliggör förväntningar, är respektfull och hänsynsfull, samt söker medling när det behövs.
Följer du dessa praktiska tips kan du vara förbered att både undvika och lösa konflikter eller missförstånd i en multikulturell miljö.
Illustrationen i detta blogginlägg är gjord av vår illustratör Tamara Kryvolap. Den gjordes ursprungligen till vår egen tidning som marknadsförde konceptet Smartzine, fast pris på tidningsproduktion. Bilden var till en artikel som handlade om vikten av att ha blandade arbetsgrupper på företag och är en humoristisk parafras av da Vincis ”Nattvarden”.
Vill du veta mer om interkulturell kommunikation? Läs då vårt nästa blogginlägg, där vi tar upp interkulturell kommunikation i tryckta och digitala media.
Läs också del 1 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – hur kan man kommunicera med människor från olika kulturer.
Har du specifika frågor eller är i behov av råd för din verksamhet, hör gärna av dig till oss på Xtrovert Media! Vi kan hjälpa er att stärka er marknadskommunikation genom att göra upp med gamla normer, hantera attityder och medvetandegöra osynliga regler.
EN TIMMES FRI KONSULTATION
Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.
Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!
Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.