Att publicera innehåll i analoga och fysiska kanaler
Den stora frågan som kvarstår är var allt ditt innehåll ska publiceras. Faktum är att du egentligen kan publicera det var som helst. Det är närmare bestämt målgruppen och innehållet som står i fokus och det är de som styr i vilken kanal som innehållet ska hamna. I denna artikel ska vi fördjupa oss i innehåll som publiceras i analoga och fysiska kanaler.
När man talar om Content Marketing, hamnar oftast de digitala och sociala kanalerna längst upp på listan. Det är kanske inte så konstigt, särskilt inte om man tänker på den digitala utvecklingen. Att publicera innehåll på analoga kanaler kan vara minst lika bra, om inte bättre i vissa fall. Analoga kanaler finns överallt, utan att vi ens tänker på det. Allt från förpackningen till din nya mobiltelefon till stora reklambudskap som pryder både byggnader och busshållplatser. Tryckt innehåll öppnar upp för nya möjligheter och du kan även med stor fördel kombinera digitala och analoga kanaler för att både skapa och sprida så bra innehåll som möjligt. I slutänden handlar det om var din målgrupp befinner sig.
Analoga kanaler
Analoga kanaler kan komma i många olika skepnader. Det finns trycksaker som lämpar sig för olika kanaler och olika sammanhang. Nedan har vi listat några exempel på analoga kanaler.
Nyhetsbrev
Det analoga nyhetsbrevet fungerar på samma sätt som det digitala nyhetsbrevet. Däremot kan du inte länka i dem, men med lite fantasi kan du hänvisa dina kunder vidare, exempelvis till din webbsida. En fördel med det analoga nyhetsbrevet är att det kan skickas hem till kunden, vilket gör det mer personligt och bidrar till att bygga relation med just den kunden. Om du skickar dina kunder traditionella pappersfakturor kan det vara lämpligt att bifoga ett nyhetsbrev. Ett analogt nyhetsbrev kan också användas om du har fått kontakt med kunden digitalt. På så sätt nyttjar du olika kanaler och format för att få så stor spridning som möjligt av ditt innehåll.
Broschyrer, foldrar och flyers
Att producera broschyrer, foldrar och flyers (flygblad/produktblad etc.) kan vara ett bra sätt att nyttja Content Marketing på. Detta innebär att du inte enbart utformar dessa med ett renodlat säljbudskap, utan varierar både innehållet och tonaliteten. Innehållet kan till exempel bestå av tips, kunskap och inspiration eller information, statistik och rapporter.
Tidningar
En tidning är något greppbart som du kan plocka upp och läsa när, var och hur du än önskar. Idag är den vanligaste typen av tidningar kund- eller medlemstidningar. Beroende på vad ditt företag har för målgrupp, kan en tidning vara ett mycket bra komplement till de digitala kanalerna. Innehållet i en tidning kan bestå av precis vad som helst. Kommer du ihåg de olika kategorierna av innehåll som vi nämnde i artikeln Att utforma bra innehåll? Här kan du välja att vraka mellan dem, beroende på vad din målgrupp vill och behöver läsa om. Tänk också på att en tidning sällan blir läst av bara en person, utan ofta flera – hemma i soffan, på kontoret eller i väntrummet.