Artikel: Content Marketing, del IV

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Grafisk formgivning, Informationsproduktion, Mässmaterial, Strategisk kommunikation, Tidningsproduktion, Trycksaker 29 december, 2021

Att publicera innehåll i analoga och fysiska kanaler

Den stora frågan som kvarstår är var allt ditt innehåll ska publiceras. Faktum är att du egentligen kan publicera det var som helst. Det är närmare bestämt målgruppen och innehållet som står i fokus och det är de som styr i vilken kanal som innehållet ska hamna. I denna artikel ska vi fördjupa oss i innehåll som publiceras i analoga och fysiska kanaler.

När man talar om Content Marketing, hamnar oftast de digitala och sociala kanalerna längst upp på listan. Det är kanske inte så konstigt, särskilt inte om man tänker på den digitala utvecklingen. Att publicera innehåll på analoga kanaler kan vara minst lika bra, om inte bättre i vissa fall. Analoga kanaler finns överallt, utan att vi ens tänker på det. Allt från förpackningen till din nya mobiltelefon till stora reklambudskap som pryder både byggnader och busshållplatser. Tryckt innehåll öppnar upp för nya möjligheter och du kan även med stor fördel kombinera digitala och analoga kanaler för att både skapa och sprida så bra innehåll som möjligt. I slutänden handlar det om var din målgrupp befinner sig.

Analoga kanaler

Analoga kanaler kan komma i många olika skepnader. Det finns trycksaker som lämpar sig för olika kanaler och olika sammanhang. Nedan har vi listat några exempel på analoga kanaler.

Nyhetsbrev

Det analoga nyhetsbrevet fungerar på samma sätt som det digitala nyhetsbrevet. Däremot kan du inte länka i dem, men med lite fantasi kan du hänvisa dina kunder vidare, exempelvis till din webbsida. En fördel med det analoga nyhetsbrevet är att det kan skickas hem till kunden, vilket gör det mer personligt och bidrar till att bygga relation med just den kunden. Om du skickar dina kunder traditionella pappersfakturor kan det vara lämpligt att bifoga ett nyhetsbrev. Ett analogt nyhetsbrev kan också användas om du har fått kontakt med kunden digitalt. På så sätt nyttjar du olika kanaler och format för att få så stor spridning som möjligt av ditt innehåll.

Broschyrer, foldrar och flyers

Att producera broschyrer, foldrar och flyers (flygblad/produktblad etc.) kan vara ett bra sätt att nyttja Content Marketing på. Detta innebär att du inte enbart utformar dessa med ett renodlat säljbudskap, utan varierar både innehållet och tonaliteten. Innehållet kan till exempel bestå av tips, kunskap och inspiration eller information, statistik och rapporter.

Tidningar

En tidning är något greppbart som du kan plocka upp och läsa när, var och hur du än önskar. Idag är den vanligaste typen av tidningar kund- eller medlemstidningar. Beroende på vad ditt företag har för målgrupp, kan en tidning vara ett mycket bra komplement till de digitala kanalerna. Innehållet i en tidning kan bestå av precis vad som helst. Kommer du ihåg de olika kategorierna av innehåll som vi nämnde i artikeln Att utforma bra innehåll? Här kan du välja att vraka mellan dem, beroende på vad din målgrupp vill och behöver läsa om. Tänk också på att en tidning sällan blir läst av bara en person, utan ofta flera – hemma i soffan, på kontoret eller i väntrummet.

Fysiska kanaler

Förutom de analoga kanalerna, finns det också fysiska kanaler. Inom många företag är det första mötet både personligt och avgörande. Även dessa kanaler kan med fördel kombineras med de digitala kanalerna.

Mässor

Att ställa ut på stora mässor är för många företag en stor del av deras marknadsföring. Genom att hyra en mässplats får företag möjlighet till att nätverka med nya kunder och partners. Trots att denna kanal baseras på en dialog, så är det ju lämpligt att samtidigt dela ut mässmaterial i form av broschyrer, produktblad, flyers (flygblad) och kanske en tidning. Man tar naturligtvis även fram tryckt material som inredning i montern, det kan vara budskap på mässdiskar, monterväggar, vepor eller rolluper. Med hjälp av sociala medier kan du skapa en helhet och marknadsföra ditt företag på samma sätt som på mässor, ur ett rent visuellt perspektiv. Att planera en mässmonter är något som vi kommer att återkomma till i en artikel längre fram.

Events

Många företag håller i events, både inom och utanför företagets väggar. På en kanal som denna, kan det också krävas tryckt (och digitalt) material i form av presentationer eller skyltar av olika slag. Att använda Content Marketing på fysiska träffar och samtidigt marknadsföra sig med samma innehåll eller material kan alltså öka spridningen.

Smartzine – produktion av tidningar till fast och bra pris

Smartzine är ett tidningskoncept som innebär layout, sättning, original och tryck till fast och bra pris.

Att använda tidningar inom sin marknadsföring och kundvård är en smart och effektiv metod att nå ut med sitt budskap. Med Smartzine-konceptet kan du göra detta på ett kostnadseffektivt sätt då du har ett fast pris för tidningsproduktionen, vare sig det rör sig om enstaka tidningar eller periodiska publikationer.

Läs mer här!

Läs mer om Smartzine!

Är du sugen på att börja producera innehåll för olika kanaler men kanske inte har resurser för det? I nästa artikel har vi tänkt ge dig som är småföretagare eller nystartad lite tips på hur även du kan lyckas med din innehållsmarknadsföring.

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

Smartzine är ett tidningskoncept från reklambyrån Xtrovert Media som innebär layout, sättning, original samt tryck till fast och bra pris.
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Artikel: Content Mark… 22 december, 2021 Att publicera innehåll (Content Marketing) Pantone har valt "Årets färg 2022" Årets färg 2022 5 januari, 2022