19 Okt

Webbsida och logotyp för Floreas Bygg & Förvaltning gjord av Xtrovert Media

Grafisk formgivning, Logotyp, Webbproduktion

Webbsidor och e-handelsbutiker är något vi ofta får frågan om. Oftast bygger vi dem i WordPress då detta är ett flexibelt och för kunden lätt utbyggbart system. I butikerna har vi använt det populära och kompetenta e-handelspluginet WooCommerce.

Floreas Bygg & Förvaltning

En av de senaste webbsidorna vi gjort är denna till Floreas Bygg & Förvaltning som drivs av Stellan Werner och är ett företag under Floreas of Sweden AB. Företaget utför allt från projektering, renoveringar, ombyggnationer samt mindre nybyggnationer till förvaltning, fastighetsservice, inre samt yttre skötsel. Webbsidan kommer att byggas på efterhand med bland annat fler referensuppdrag, den innehåller även en bloggfunktion där Floreas kan uppdatera med information om pågående projekt. Senare kommer även en funktion att byggas in för felanmälan vid fastighetsservice.

Besök Floreas webbsida här: www.floreas.se

Logotyp och grafisk profil

Förutom webbsidan har vi även tagit fram en ny logotyp och en enkel grafisk profil till Floreas Bygg & Förvaltning, inspirerad av den gamla logotypen till Floreas of Sweden AB.

Övrigt

I samband med den grafiska profilen har vi även gjort saker som visitkort, brevpapper, skyltar/anslag, tryck till arbetskläder etc.

Behöver du en ny webbsida och kanske har några frågor om webbproduktion?

Hör av dig – vi ger dig gärna goda råd och tips!

EN TIMMES FRI KONSULTATION
Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborgstrakten. Kontakta oss via E-post eller telefon 031-82 51 51 så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!
Se Floreas webbsida!
Logotyp Floreas Bygg & Förvaltning
Webbsida och grafisk profil till Floreas Bygg & Förvaltning av reklambrån Xtrovert Media i Göteborg.
Exempel på en av Floreas Bygg & Förvaltnings referenssidor.

Exempel på en av Floreas Bygg & Förvaltnings referenssidor.


10 Okt

Grafisk profil och e-handel för Human Recharge

Grafisk formgivning, Logotyp, Webbproduktion

Human Recharge

Under 2018 fick vi förmånen att bygga både den grafiska profilen och en e-handel för det nydanande konceptet Human Recharge. Human Recharge är samlingsplatsen för produkter som får oss som människor att prestera bättre, fungera optimalt och rehabilitera snabbare.

Woocommerce

E-handeln byggdes såklart i WooCommerce där vi har många års erfarenhet. Den smidiga integrationen till WordPress samt att det för kunden sedan är mycket enkelt att fortsätta uppdatera sidan och e-handeln på egen hand gör valet av plattform enkelt. Som betalningstjänst valdes Klarna.

Nyfiken på Human Recharge?

För dig som är nyfiken på Human Recharge så kan vi rekommendera att besöka humanrecharge.com för att läsa mer.


15 Jun

Vi anställer Robin Utbult på heltid!

Övrigt

Välkommen Robin!

Många av våra kunder har redan träffat på Robin Utbult i olika sammanhang och han har sedan ett par år varit en viktig kugge i Xtrovert Media-gruppen. Äntligen har vi nu möjligheten att ha Robin hos oss på heltid och det är vi oerhört glada och stolta över! Robin som förutom sin oerhörda känsla för färg och form även har ett gediget musikintresse med spelningar världen över, kommer att finnas på plats från och med september. Stort välkommen Robin!

Lite mer Robin, lite mindre Jens.

Samtidigt som Robin kommer på plats, så kommer Jens att ta över Robins plats i Xtrovert Media-gruppen. Detta innebär att Jens inte längre kommer vara tillgänglig i det dagliga arbetet på kontoret men finnas till hands som resurs även framledes. Jens kommer under hösten istället att arbeta i ett projekt med fokus på sociala frågor.

Som Jens själv säger: ”Det känns otroligt bra att jag fått möjligheten att finnas kvar i gruppen vilket hela tiden varit mitt mål. Det är med stolthet jag ser tillbaka på alla de stora förändringar vi varit med och drivit igenom med projekt inom bland annat medicinteknik, social hållbarhet och folkhälsa. Allt genom gediget hårt arbete och bra teamwork.”

Vi är övertygade om att Xtrovert Media ackompanjerad av Robins kunskaper och energi kommer hjälpa våra kunder att fortsatt driva utvecklingen framåt! Mer information om Robin kommer lite längre fram.

 


23 Apr

Informationsproduktion och infografik

Grafisk formgivning, Informationsproduktion

Något som vi ofta gör är ren informationsproduktion, exempelvis statistik, tabeller och diagram. Naturligtvis ska även sådana saker vara formgivna efter kundens grafiska profil. Att bara köra på standarddiagram från Excel är inte okej, utan även här gäller det att ha korrekta färger och fonter, dessutom måste man göra riktiga tryckbara original av dem. Excel och Word blir det inga tryckfiler av…

Här är exempel på infografik som vi precis gjort för Barnplantorna (Riksförbundet för Barn med Cochleaimplantat och Barn med Hörapparat). Inom kort ska infografiken också publiceras i Barnplantornas tidning Barnplantabladet.

Se här: www.barnplantorna.se/horselteknik/statistik/

Mer information om varför just denna statistik publiceras kan du läsa här:
www.barnplantorna.se/farre-far-cochleaimplantat-i-sverige-trots-att-behandlingen-ar-en-besparing-for-samhallet/

 


15 Feb

Grafisk profil för Arch of Scandinavia

Grafisk formgivning, Logotyp

I höstas fick vi uppdraget att göra en logotyp och tillhörande grafisk profil åt företaget Arch of Scandinavia och ett av deras dotterbolag Laserinstitutet. Bolag som satsar på banbrytande teknik för att optimera människor i både deras vardag och rehabilitering.

Grafisk profil

Vi på Xtrovert Media pratar ofta om vikten av att ha en grafisk profil för företaget/organisationen. Om du vill läsa mer om grafiska profiler och hur vi arbetar med dessa så gör du det här.

För oss på Xtrovert Media är uppdraget ett bra kvitto på vår ställning som en av de ledande byråerna inom medicinteknisk bransch och vi hälsar Arch of Scandinavia och Laserinstitutet varmt välkomna!

Logotyper_arch_laserinstitutet


02 Aug

Säkrare webbsida med SSL

Övrigt, Webbproduktion

Varför är det så viktigt med ett SSL-certifikat?

Med vanliga hemsidor (http://…) kan trafiken mellan besökare och hemsidan avlyssnas av utomstående. Men med ett SSL-certifikat (htts://…) krypteras trafiken mellan besökare och hemsidan, vilket omöjliggör insyn från tredje part. Det är en garanti och en säkerhet för både innehavare av hemsidor samt dess besökare och kunder.

En säker hemsida är även bättre om man ser till Google och sökmotoroptimering. Säkra hemsidor premieras i sökresultatet hos Google och i Googles webbläsare Chrome markeras osäkra hemsidor med ett rött kryss i adressfältet. Google värnar verkligen om säkra hemsidor.

Som återförsäljare till FS Data vill vi på Xtrovert Media berätta att FS Data nu erbjuder kostnadsfritt SSL-stöd, för sina webbhotellskunder på Linuxplattform! Som första webbhotell i Sverige har de aktiverat unika SSL-certifikat för över 30 000 domännamn.

Läs mer på FS Datas blogg! 

Vill du ha hjälp med att implementera detta på en webbsida som vi byggt och som ligger hos FS Data så tag kontakt med oss på Xtrovert Media. På alla nya webbsidor vi bygger implementerar vi naturligtvis SSL-certifikat från början på er webbsida eller E-handel.

Sedan vill vi gärna påminna om våra kurser i WordPress och WooCommerce speciellt anpassade för företagare som vill bygga och underhålla sin egen webbsida. Läs mer här!

 

 


29 Jun

Intensivkurser i WordPress och WooCommerce för företagare

Grafisk formgivning, Kursverksamhet, Webbproduktion

Behöver du en ny webbsida till företaget eller du kanske vill starta en e-handel/webbutik? Vill du lära dig att bygga den från grunden och sedan administrera och uppdatera den själv?

Fördelen med att gå en kurs på en reklambyrå är att vi ger dig helheten, inte bara det rent tekniska. Du får även lära dig grunderna i layout, typografi och bildtänk. Innehåll, struktur, texter, SEO och hur du ska presentera ditt företag på bästa sätt. Vi kommer alltså att sätta ditt företag i fokus och hur du marknadsför det vid skapandet av din webbsida.

För att du ska kunna tillgodogöra dig kurserna på allra bästa sätt kör vi heldagar med små klasser!

Läs mer och gör en intresseanmälan till höstens kurser på nedanstående länk! Välkommen!

www.xtrovertmedia.se/kurs


01 Jun

En timmes fri konsultation

Erbjudande, Övrigt

Idétorka eller redan gått på mental semester?

Fri konsultation!

Många företag upplever att säljen under juni månad sjunker i takt med att ledigheten börjar närma sig. Ett vanligt fenomen är att man undermedvetet börjar att planera för insatser och kampanjer till hösten och helt enkelt låter sommaren bli som den blir. Detta trots att väldigt få företag faktiskt stänger helt under perioden.

För den som är mer på hugget vill vi påminna om att vi erbjuder en timmes fri konsultation.

Så behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du rent allmänt över vad en reklambyrå kanske kan hjälpa dig med?

Oavsett vad du undrar över så erbjuder vi nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.)

Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborgstrakten. Kontakta oss via E-post info@xtrovertmedia.se eller telefon 031-82 51 51 så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkomna!


31 Maj

Ny informationsfilm för Barnplantorna

Filmproduktion

Under våren fick vi förtroendet att producera en kortfilm för Barnplantorna –  Riksförbundet för Barn med Cochleaimplantat och Barn med Hörapparat. Filmen används som informationsmaterial på webben och även som introduktion på mässor och föreläsningar.

Barnplantorna har under många år verkat för en positiv utveckling gällande barn med olika typer av hörselnedsättning och hörhjälpmedel. Vi på Xtrovert Media är stolta över det fortsatt fina samarbetet med Barnplantorna som nu varat i över 12 år.

Mer information om Barnplantorna finner du här.


28 Mar

Vikten av att ha en utarbetad grafisk profil

Grafisk formgivning, Logotyp

Det talade ordet är ett starkt språk, men den visuella kommunikationen är minst lika stark. Färg och form finns överallt och ger oss tydliga signaler.

En gemensam grafisk profil stärker känslan av samhörighet och blir en viktig del av ett företags ansikte utåt. Det ska tydligt och snabbt framgå vem som är avsändaren. Grundtanken är att man som företag ska presentera sig på ett enhetligt och tilltalande sätt på allt material, så att mottagaren lätt ska kunna identifiera företaget genom valen av färger, bilder, typografi och layout. Det är viktigt att inte ge ett splittrat intryck. En tydlig grafisk profil marknadsför ett företag eller en organisation och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. Det ska alltså tydligt framgå vem som är avsändare på allt material såsom webbsida, flygblad, rapporter, visitkort, brev och profilkläder samt vid alla sammanhang som konferenser, mässor etc.

Grafisk manual

Den grafiska profilen presenteras i en grafisk manual som ska vara hjärtat för all grafisk produktion och marknadsföring. Beroende på företagets storlek och behov kan den naturligtvis göras olika omfattande, men det grundläggande i en grafisk profil bör alla företag se till att ha nedtecknat i en grafisk manual. Det grundläggande är åtminstone saker som en presentation av logotypen, hur den får och inte får användas, placering av logotypen för olika syften och eventuella varianter av logotypen för olika ändamål, färgkoder samt teckensnittsval för tryck och webb. Det är bra att även ha med typexempel/mallar för t.ex. flygblad, visitkort, kuvert, brevpapper, webbsida etc.

Exempel på grafisk manual

Här är ett exempel på en grafisk manual som vi gjort till en av Sveriges största konståkningsklubbar, VFKK (Västra Frölunda Konståkningsklubb). I denna manual finns samlat riktlinjer och praktiska anvisningar hur till exempel logotypen och klubbmärket (skölden), klubbens varumärken som är grunden i den grafiska profilen, samt även färger och typografi, ska användas i olika sammanhang.

Ladda ned VFKK:s grafiska manual


 

Det centrala i ett företags marknadsföring är den visuella kommunikationen. Vi hjälper er att ta fram eller vidareutveckla en tydlig grafisk profil som marknadsför ert företag eller varumärke.

Har ni ännu ingen grafisk profil utarbetad, hjälper vi er att ta fram en. Har ni redan en grafisk manual är vi måna om att följa den noggrant i allt som vi producerar.

Reklamporten

För nystartade mindre företag har vi även tagit fram ett koncept som innefattar logotypdesign, grafisk manual samt en del mallar. Vi kallar konceptet “Reklamporten” – läs mer om det här!