03 maj

Hur kan en nedtecknad grafisk manual hjälpa dig i din marknadsföring?

Grafisk formgivning, Logotyp, Reklamporten

Logotyp och grafisk profil till ett modeföretag

En tydlig grafisk profil marknadsför företaget och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. I det här blogginlägget berättar vi mer och visar ett exempel på en enkel grafisk profil som vi gjorde åt herrmodeföretaget Le Cannet Clothing under 2021.

Logotypen och den grafiska profilen är gjord enligt vårt koncept som vi kallar för Reklamporten. Ett Reklamportenpaket riktar sig främst till nystartade eller mindre företag och organisationer, men oavsett storlek eller verksamma år, kan konceptet gynna företaget.

Färg och form

Det talade ordet är ett starkt språk, men den visuella kommunikationen är minst lika stark. Färg och form finns överallt och ger oss tydliga signaler. En gemensam grafisk profil stärker känslan av samhörighet och blir en viktig del av företagets eller organisationens ansikte utåt. Grundtanken är att du ska presentera dig på ett enhetligt och tilltalande sätt med allt material. Mottagaren ska lätt kunna identifiera avsändaren genom valen av färger, bilder, typografi och layout. Det är viktigt att inte ge ett splittrat intryck. En tydlig grafisk profil marknadsför dig och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. Det ska framgå tydligt att det är du som är avsändare i alla sammanhang såsom flygblad/broschyrer, produktkataloger, annonser både i digital samt tryckt media, visitkort, webbsida, sociala media, mässor/event etc.

Grafisk profil – mer än bara logotyp

En grafisk profil innehåller så mycket mer än bara logotyp och färgkoder. Beroende på företagets behov och storlek kan den vara allt från en enkel manual på några sidor med det viktigaste, till omfattande tjocka pärmar med noggrant nedtecknade instruktioner för alla upptänkliga mediasituationer. Hur man ska kommunicera företaget med typografi, grafiska element och grafiskt manér, visuell tonalitet på illustrationer och foton. I en grafisk manual har man också ofta mallar för sina vanligaste trycksaker, produktblad, skyltar och för sin närvaro i sociala media och på webben.

Le Cannet – dressat franskt herrmode

Le Cannet är ett vackert område beläget i den franska regionen Provence-Alpes-Côte d’Azur. Här påbörjades under våren 2014 ett arbete med vad som skulle komma att bli varumärket med just samma namn Le Cannet.

Le Cannet Clothings inriktning är mot dressat herrmode och med huvudfokus på tillverkning av skjortor och accessoarer med inspiration från den Franska Rivieran. Högkvalitativa produkter inom premiumsegmentet för herrskjortor och accessoarer, oavsett om man är ute efter en businesskjorta för en dag på kontoret eller en lite mer casual för en kväll på strandpromenaden.

Grafisk manual

Under 2021 gjorde Xtrovert Media en redesign av den ursprungliga logotypen. Den gamla loggan var något för detaljerad och kom inte riktigt till sin rätt när den var broderad i liten storlek på kläderna. Vi gjorde samtidigt en tydligare grafisk profil och sammanfattade den i en enkel grafisk manual.

Det bestämdes tidigt att den ursprungliga påfågeln i den gamla logotypen skulle användas och att projektionsvinkeln på fågeln skulle vara densamma. Bland annat på grund av att igenkänningsfaktorn av varumärket inte skulle förändras. Målet var att ta fram en mer stiliserad symbol. Fokuset på påfågels stjärtfjädrar var också viktigt eftersom dessa anspelar på scarves eller slipsar. Logotypen skulle vara tydlig som ett broderat litet varumärke på t.ex. ett skjortbröst. Tillsammans med Le Cannet valde vi tre nyanser av blått. De tre nyanserna i logotypen gör att påfågeln ser mer levande ut och ger ett intryck som inte är lika ”platt” som i den gamla.

I den grafiska profilen används även övertoningar som bakgrund till exempelvis logotyp eller rubrik över bild. Då används de blåa nyanserna ned till vitt eller genomskinligt.

Vi tog fram två huvudvarianter av logotypen och en variant som ska användas som varumärke. Detta för att de ska kunna användas i olika sammanhang och i olika storlekar. Sedan har vi naturligtvis även tagit fram fler undervarianter av dessa tre huvudvarianter för att täcka upp för alla upptänkliga användningsområden – allt ifrån printade kvitton till användning i digital marknadsföring.

Vill du läsa mer om grafisk profil och grafiska manualer?

Här är ett exempel på en grafisk manual som vi gjort till en av Sveriges största konståkningsklubbarVFKK (Västra Frölunda Konståkningsklubb). I denna manual finns samlade riktlinjer och praktiska anvisningar. Hur till exempel logotypen och klubbmärket (skölden), klubbens varumärken som är grunden i den grafiska profilen, samt även färger och typografi, ska användas i olika sammanhang.

Läs mer om logotyp, grafisk profil och manual här!

Att skapa en grafisk identitet

En tydlig grafisk profil marknadsför företaget och gör att mottagaren vet var informationen kommer ifrån. Är du ett företag som behöver en grafisk profil? Eller kanske har du redan en men vill ha en uppfräschning? Xtrovert Media hjälper dig!

Grafisk design & profil
Läs mer om Reklamporten!

Följ oss på sociala media, länkar nedan:


29 mar

Vepa till Klimatalliansen

Butiksmaterial, Mässmaterial, Mässor & event, Trycksaker

Material till evenemang och mässor

Xtrovert Media tar även fram event- och mässmaterial som vepor, rolluper, mässväggar etc. Och naturligtvis kan vi hjälpa till med både idéer, planering, formgivning samt tryck och produktion.

Här är en vepa som vi precis levererat till Klimatalliansens lokalgrupp här i Göteborg. Klimatalliansen är enskilda personer från flera olika politiska riktningar och organisationer som gick samman och formulerade 15 krav och nu även bildat parti som ställer upp i höstens val. Så vi kommer säkert få höra mer av dem när valrörelsen drar igång på allvar.

Vepan är utformad med sydda kanaler på sidorna så att den både ska kunna bäras av två personer med hjälp av rundstavar instuckna i kanalerna. Den ska också kunna hängas upp i hörnen på en vägg vid ett torgmöte eller i en lokal. Den här vepan är gjord av s.k. flaggpolyester och är 230 x 110 cm.

Är du intresserad av material till en mässa, evenemang, event eller liknande, hör av dig så hjälper vi till!


04 mar

Rapport/tidning: Hur väl fungerar hörselhabiliteringen i regionerna?

Grafisk formgivning, Illustrationer & infografik, Informationsproduktion, Tidningsproduktion, Trycksaker

Lägesrapport: Hörselhabilitering/familjeintervention – finns det en samsyn i regionerna?

I 17 år har vi på Xtrovert Media nu arbetat tillsammans med Barnplantorna. Genom åren är det många projekt som genomförts och mycket som har producerats. Det har varit tidningsproduktion, filmproduktion, webbsidor, broschyrer, mässmaterial, profilreklam, konferenser och event etc. Listan är lång!

Vårt senaste uppdrag för Barnplantorna var att utforma en 32-sidig lägesrapport avseende hur hörselhabiliteringen fungerar ute i Sveriges regioner. Rapporten baseras på frågeenkäter som skickats ut till Sveriges regioner. Underlaget har sedan sammanställts i fakta som redovisas region för region.

Rapporten är ett viktigt dokument då det ännu inte finns några nationella riktlinjer i Sverige. Som Ann-Charlotte Gyllenram, ordförande i Barnplantorna, säger: “Förhoppningsvis kan denna rapport vara ett steg fram emot nationella och uppdaterade riktlinjer för hörselhabilitering för barn och ungdomar, vilket skulle kunna bidra till en mer jämlik och evidensbaserad hörselvård. Barns utveckling ska inte och får inte vara avhängigt bostadsort eller starka föräldrar.”

Rapporter, avhandlingar, årsredovisningar och informationsproduktion

Vi på Xtrovert Media har stor erfarenhet att ta fram informationsmaterial – det kan vara allt från finansiella årsredovisningar till projektrapporter. Genom åren har vi arbetat med detta för en mängd olika företag, myndigheter och organisationer. Det har varit uppdrag och projekt för kunder som Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen, Volvo IT etc. samt för flera olika utbildningsgivare, högskolor och universitet och till sjukvården i Sverige.

Vi gillar helt enkelt diagram, tabeller och infografik! Diagram som är snygga och dessutom anpassade till din grafiska profil.

Denna rapport gjordes i ett klassiskt tidningsformat och den optimerades för att rymmas på 32 sidor vilket är ett kostnadseffektivt och trycktekniskt lämpligt omfång. Vårt tidningskoncept Smartzine är mycket väl lämpat för denna typ av rapporter.

Intresserad av hörselrapporten?

Du kan läsa mer om rapporten på Barnplantornas webbsida samt ladda ned rapporten här.

Vill du ha en egen tryckt rapport/tidning kan du kontakta Ann-Charlotte Gyllenram, ordförande på Barnplantorna – Riksorganisation för Barn med Cochleaimplantat och Barn med Hörapparat, via e-post ordforande@barnplantorna.se.

Ladda ned lägesrapporten!
Läs mer om lägesrapporten!
Läs mer om Smartzine!

Följ oss på sociala media, länkar nedan:


10 feb

Artikel: Hur ska vi hinna med?

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Informationsproduktion, Tidningsproduktion, Trycksaker

Digital text svårare att läsa än tryckt text visar forskning – många fördelar med pappersbaserad läsning av böcker och tidningar.

Pappersläsning i en digitalt präglad värld

I takt med digitaliseringen har den pappersbaserade läsningen sakta men säkert bytts ut till digital läsning genom datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Trots fördelar som minskade kostnader och en ökad individualisering, tyder forskning på att nackdelarna är desto fler.

Boktugg sammanfattar i sin artikel en studie gällande den pappersbaserade läsningen versus den digitala läsningen. Om du är intresserad av den fullständiga analysen, kan du läsa den här.

Telefonen i bakfickan

Kommunikation blir hela tiden effektivare och snabbare. Frågan är vem det gagnar att hela tiden vara anträffbar och aldrig kunna försvinna i den där oanträffbara bubblan. Vi har nästan alltid telefonen i bakfickan, redo att scrolla genom det senaste i våra sociala flöden. Det har i alla fall jag. Utan telefonen skulle en hel del falla samman. Hur ska jag annars bibehålla relationer, se mina inrapporterade betyg eller svara på min chefs meddelanden? Det blir omöjligt för oss att inte vilja vara med och delta. Telefonen är ett bra verktyg, särskilt för en skribent eller någon med många bra idéer. Eller helt enkelt för någon som har fullt upp. Frågan är hur vi förhåller oss till ett överskott av information. Hur ska vi hinna med?

Den pappersbaserade läsningen

När jag gick i grundskolan hade vi egna läroböcker i nästan alla ämnen. Svenska, engelska och även i tyskan. På gymnasiet minns jag att mina lärare skrev ut betygen och gav oss dem på lektionen. Prestationshungrig som jag var, kunde jag på ett enkelt sätt söka upp läraren och diskutera mitt betyg direkt. Mycket bättre än att idag sitta hemma som universitetsstudent och undra över varför betyget blev som det blev. När den tunga ryggsäcken av böcker i stället fylls med luft, gamla kvitton och en otymplig laptop, undrar jag om det ändå inte var bättre förr. I takt med digitaliseringen har den pappersbaserade läsningen sakta men säkert bytts ut till digital läsning genom datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Trots fördelar som minskade kostnader och en ökad individualisering, tyder forskning på att nackdelarna är desto fler.

Studien i fråga

Forskarna Vargas, Delgado och Salmerón från Universitetet i Valencia och Ackerman från Tekniska institutet i Israel har tagit fram en studie som påvisar att vi bör vara uppmärksamma på hur läsförståelsen påverkas när hela branscher verkar ha siktet inställt på att växla över till digital text. Forskarna har sammanställt forskning som har skett under åren 2000–2017, och då forskning som varit helt inriktad på att jämföra tryckt text med digital. Sammantaget rör studierna fler än 170 000 deltagare och resultatet visade att text som tryckts på papper hade en fördel jämfört med text som visades digitalt. Nedan finns det viktigaste från resultatet i metaanalysen sammanfattat.

  1. Vid tidspress uppfattas tryck text bättre än digital text. Detta betyder att tryckt text gör vår läsning snabbare och enklare i sin helhet. Studenten i mig kan nu pusta ut. Hellre läser jag min kurslitteratur hopkurad i soffan än att leta digitala böcker som sedan ger mig huvudvärk av det blåa ljuset.
  2. Tryckt text processas snabbare i hjärnan vilket gör att vi kan ta till oss mer information i högre takt. Antalet studier som tittade på det här var dock något för få, så det rekommenderas att resultatet tolkas med viss försiktighet.
  3. En annan av del av resultatet visar att vi har skapat oss ett ytligare förhållningssätt till skärmar och digitala medier, och därmed vant oss vid att skumma texter. Vi är inte lika uppmärksamma på digitala texter, eftersom de matas fram till oss dygnet runt och finns med oss nästan hela tiden på telefoner, datorer och läsplattor. Hur mycket av det vi läser på digitala forum eller långt inne i våra sociala flöden förstår vi egentligen? Man kan också tänka sig att vi lär oss läsa på ett annat, snabbare sätt som försämrar vår uppfattningsförmåga. Digitala medier kräver hastighet av oss och vi vill få snabba belöningar som likes och kommentarer som ska mätta vår hunger av bekräftelse och komplimanger.
  4. Den inlärda, snabba metoden för läsning går sedan inte riktigt att skaka av sig när man ska läsa en mer komplicerad text digitalt. Det är mycket svårare för oss att läsa en artikel på telefonens lilla skärm istället för att slå upp en greppbar tidning. I en bok är däremot allt som vanligt, eftersom den inte är lika starkt kopplad till hastigheten som krävs i onlineläsning och det snabba sociala samspelet vi vant oss vid. Det kan också förklara varför vi läser lika bra digitalt om vi får tillräckligt mycket tid på oss (mer än vad som krävs vid tryckt text).
Hur ska vi hinna med?

Studiens resultat har en solklar poäng – läsförståelsen påverkas av var och hur vi läser text. Tänk dig då hur våra prestationer och syn på världen kan påverkas. Medan vi tycks vara fast beslutna av att förbli digitalt anträffbara, tillkommer risken för den överstimulans och påtagliga stress som vi utsätter oss själva för. Allt för att kunna hålla oss uppdaterade i all information som kastas åt vårt håll. Kanske är det dags för att ducka för en gångs skull? Kanske kan vi då slutligen känna att vi hinner med?

Emilia Tengborg
kommunikatör

Vi på Xtrovert Media värderar pappersläsning så mycket att vi har tagit fram ett kostnadseffektivt koncept där du kan kommunicera bättre med en egen greppbar tidning. Läs mer om konceptet Smartzine och hur vi kan hjälpa dig med tidningsproduktion, layout och intresseväckande innehåll.

Smartzine – tidningsproduktion till fast och bra pris.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


27 jan

Nyhetsbrev: På andra sidan av den stormiga “Pandemic Ocean”

Content Marketing, Digital marknadsföring, Grafisk formgivning, Informationsproduktion, Mässmaterial, Medarbetare, Nyhetsbrev, Strategisk kommunikation, Tidningsproduktion, Trycksaker, Webbproduktion

”Du kan aldrig korsa havet förrän du har modet att tappa stranden ur sikte”

Nyhetsbrev – februari 2022

I ett nytt år och i en värld med en fortsatt pandemi är det nödvändigt för oss alla att fortsätta att anpassa oss efter det rådande världsläget. Inte minst för företagen som i många branscher har det svårt med att fortsätta med sin ordinarie verksamhet på det sätt som man gjort tidigare. Xtrovert Media hälsar 2022 välkommet och ser fram emot det nya året med tillförsikt.

Vi kommer nog aldrig att kunna vänja oss vid världen vi lever i idag. Vi har behövt ställa om helt och hållet. Förutom distansstudier, arbete hemifrån och restriktioner som vi både svär och applåderar över, ställer vi samtidigt om till den nya digitala världen. Likaså gör företagen med sin digitala marknadsföring, digitala möten och så vidare.

Event och mässor har alltid varit en viktig del i många företags marknadsföring. Det har också varit en stor del av Xtrovert Medias verksamhet – att hjälpa våra kunder att till exempel få till ett lyckat event eller en välbesökt mässmonter. Den delen av vår verksamhet står nu i vänteläge. Istället har vi dels fått fokusera på traditionella marknadsföringsmetoder såsom tidningsproduktion, dels skala upp den digitala marknadsföringen.

Digitala lösningar

Under vintern har vi lagt ett allt större fokus på den digitala marknadsföringen samt sökmotoroptimering (SEO). Vi har arbetat intensivt med vår egen digitala närvaro, både i vår blogg och i sociala medier. Xtrovert Media har också uppdaterat sin kompetens i hur vi ska kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt med sin digitala närvaro. Vår digitala närvaro syftar inte enbart till att göra reklam för våra tjänster och produkter utan vi vill även vara en hjälpande hand där vi kan ge tips och råd om exempelvis marknadsföring och företagande. Artikelserien om marknadsföringsmetoden Content Marketing är ett exempel på detta.

Vi nyanställer!
Emilia Tengborg - AD, projektledare, kommunikatör - Xtrovert Media

Emilia Tengborg, kommunikatör/AD

Vi vill också passa på att berätta om (och välkomna) vår tidigare praktikant Emilia Tengborg som nu har blivit anställd hos oss. Emilia går sin sista termin på Medie- och kommunikationsvetarprogrammet på Göteborgs Universitet och har även erfarenheter av både strategisk kommunikation, journalistik och digital marknadsföring. Om ni vill veta mer om hur ert företag kan gynnas av digital marknadsföring kan ni kontakta Emilia som kommer att ha detta som sitt fokusområde hos oss.

Vi håller för närvarande även på med rekrytering av en säljare/Account Manager, men mer om detta vid ett senare tillfälle.

Det är smart med tidningar

Det andra fokusområdet är att fortsätta att förbättra de traditionella marknadsföringsmetoderna med hjälp av trycksaker. Detta gör vi bland annat med hjälp av klassisk tidningsproduktion genom att vidareutveckla vårt tidningskoncept Smartzine.

Att använda tidningar inom sin marknadsföring och kundvård är en smart och effektiv metod att nå ut med sitt budskap. Just därför satsar vi på något handfast som du och ditt företag kan använda för att fortsätta att växa. Besök smartzine.se för att få mer information om vad Smartzine är och hur konceptet fungerar. Eller ta kontakt med Bengt Karlsson, Xtrovert Medias grundare, som har lång erfarenhet av bland annat just tidningsproduktion och redaktionella tjänster.

”Du kan aldrig korsa havet förrän du har modet att tappa stranden ur sikte”

Ett träffande citat som tillskrivits Cristopher Columbus. Det har för oss alla varit en tuff tid, men nu välkomnar vi 2022 med ett öppet sinne – och framför allt optimism! I ett nytt år och i en värld med en fortsatt pandemi är det nödvändigt för oss alla att fortsätta att anpassa oss efter det rådande världsläget. I många branscher är det fortfarande mycket tufft, men vi vill göra det vi kan för att du och ditt företag ska lyckas. Hör av dig till oss så kan vi mötas och diskutera vad vi kan göra för att dina segel återigen ska fyllas. Tillsammans kan vi nå dit vi vill – till nya vackra stränder på andra sidan av den stormiga ”Pandemic Ocean”.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


11 jan

Barnbladet, en av de tidningar som producerades under 2021

Grafisk formgivning, Informationsproduktion, Tidningsproduktion, Trycksaker

Smartzine, produktion av tidningar till fast och bra pris

Produktion av tidningar är en av Xtrovert Medias specialiteter. Under 2021 har vi publicerat tidningen Barnbladet. Tidningen speglar ämnen som är intressanta för landets barnsjuksköterskor och andra som arbetar med hälso- och sjukvård för barn. Decembernumret, som är fyllt av intressant innehåll, livliga färger, fina illustrationer och en välarbetad layout, kan nu läsas av föreningens medlemmar.

Att använda tidningar inom sin marknadsföring och kundvård har stora fördelar. För det första är det en smart och effektiv metod för att nå ut med sitt budskap. För det andra är det ett sätt att definiera sin målgrupp och skapa sig ett starkt och kraftfullt varumärke. Med en tidning är möjligheterna nästintill oändliga. Det är nämligen du som väljer både innehåll, tonalitet och hur den ska se ut. Hur bra låter inte det?

Vill du ha hjälp med produktion av tidningar?

Sitter du på en bra idé för en tidning men vet kanske inte var du ska börja? Eller har ni redan en befintlig tidning som ni kanske gör själva eller vill fräscha upp? I så fall vill vi gärna hjälpa till. Med Smartzine, ett koncept som är framtaget av Xtrovert Media, kan vi hjälpa dig och ditt företag att ta fram en tidning efter era önskemål. Att använda Smartzine-konceptet är kostnadseffektivt då du får ett fast pris för din produktion av tidningar, oavsett om det rör sig om enstaka tidningar eller periodiska publikationer.

Hur funkar det egentligen?

Nu undrar du säkert hur det faktiskt fungerar. Konceptet går ut på att vi arbetar fram design och ett manér för din tidning som vi sedan fyller med ditt innehåll och andra saker som du önskar ska finnas med. Sedan levererar vi dig eller dina tidningsprenumeranter en färdigtryckt tidning. Tidningen som du vill ge ut kan vara i princip vilken typ av tidning eller återkommande broschyr som helst. Kanske vill du ha en kundtidning, en personaltidning eller någon slags företagspresentation? Oavsett vad för tidning du vill ta fram, hjälper vi dig längs hela vägen.

Saknar du innehåll som text, bilder och illustrationer till din framtida tidning? Du kan vara lugn! Vi har kompetenta kreatörer i Xtrovert Media-gruppen som hjälper dig att ta fram innehållet. Vi har också tillgång till stora bildbibliotek med royaltyfria foton och illustrationer om du vill hålla nere budgeten för produktionen. Sådana bilder ingår nämligen i priset i Smartzine-konceptet.

Arbetsgång
  1. Första steget är att du tar kontakt med oss och tar med dina idéer och visioner och kommer på ett möte, antingen hos oss eller genom en skärm. Har du redan en befintlig tidning vill vi gärna se denna. Vi tittar på ditt material och diskuterar vad som behöver göras och om du kanske vill komplettera med till exempel någon redaktionell tjänst.
  2. När vi kommit överens om att köra igång så skickar du ditt material till oss i form av textdokument och dina eventuella bilder och grafik. Vi arbetar sedan fram en unik layout som passar ditt företags eller organisations idéer och visioner. Under den första inledande layoutprocessen kommer vi att skicka lite olika förslag (på framsida samt ett tidningsuppslag) till dig som vi kan diskutera runt.
  3. Efter godkännandet av det inledande korrekturet på layouten gör vi klart tidningen och sätter text, bildbehandlar bilder och annat som behöver göras. Under resans gång kommer vi skicka dig mindre delkorrekturer på de olika artiklarna eller uppslagen. Slutligen lämnar vi ett korrektur på den färdiga tidningen som du får godkänna.
  4. Efter godkänt korrektur skickas tidningen till offsettryck och tidningarna levereras cirka en vecka senare. Det enda vi egentligen behöver från dig är innehåll till en tidning, sedan gör vi resten. Visst låter det bra?

De fina illustrationerna som prydde framsidorna av Barnbladet gjordes av:
Hanna Stenman, estetiska programmet på Högbergsskolan i Ludvika (nr. 2–3)
Isabel Karlsson Petersson, Xtrovert Media (nr. 4–6)

Följ oss på sociala media, länkar nedan:


05 jan

Årets färg 2022

Artikel, Grafisk formgivning, Övrigt

Nu har Pantone valt “Årets färg 2022”

Likt Fylking utbrister vi i ett högljutt men ändå lättat “ÄNTLIGEN!” 🙂

Pantone beskriver själva färgen PANTONE 17-3938 Very Peri som en varm och vänlig blå nyans vars modiga närvaro uppmuntrar personlig uppfinningsrikedom och kreativitet.

Och då undrar vi på Xtrovert Media nyfiket – VAD tycker ni om årets vinnare? Om du följer oss i sociala media, berätta gärna där. (Länkar nedan.)

pantone.com/color-of-the-year-2022


29 Dec

Artikel: Content Marketing, del IV

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Grafisk formgivning, Informationsproduktion, Mässmaterial, Strategisk kommunikation, Tidningsproduktion, Trycksaker

Att publicera innehåll i analoga och fysiska kanaler

Den stora frågan som kvarstår är var allt ditt innehåll ska publiceras. Faktum är att du egentligen kan publicera det var som helst. Det är närmare bestämt målgruppen och innehållet som står i fokus och det är de som styr i vilken kanal som innehållet ska hamna. I denna artikel ska vi fördjupa oss i innehåll som publiceras i analoga och fysiska kanaler.

När man talar om Content Marketing, hamnar oftast de digitala och sociala kanalerna längst upp på listan. Det är kanske inte så konstigt, särskilt inte om man tänker på den digitala utvecklingen. Att publicera innehåll på analoga kanaler kan vara minst lika bra, om inte bättre i vissa fall. Analoga kanaler finns överallt, utan att vi ens tänker på det. Allt från förpackningen till din nya mobiltelefon till stora reklambudskap som pryder både byggnader och busshållplatser. Tryckt innehåll öppnar upp för nya möjligheter och du kan även med stor fördel kombinera digitala och analoga kanaler för att både skapa och sprida så bra innehåll som möjligt. I slutänden handlar det om var din målgrupp befinner sig.

Analoga kanaler

Analoga kanaler kan komma i många olika skepnader. Det finns trycksaker som lämpar sig för olika kanaler och olika sammanhang. Nedan har vi listat några exempel på analoga kanaler.

Nyhetsbrev

Det analoga nyhetsbrevet fungerar på samma sätt som det digitala nyhetsbrevet. Däremot kan du inte länka i dem, men med lite fantasi kan du hänvisa dina kunder vidare, exempelvis till din webbsida. En fördel med det analoga nyhetsbrevet är att det kan skickas hem till kunden, vilket gör det mer personligt och bidrar till att bygga relation med just den kunden. Om du skickar dina kunder traditionella pappersfakturor kan det vara lämpligt att bifoga ett nyhetsbrev. Ett analogt nyhetsbrev kan också användas om du har fått kontakt med kunden digitalt. På så sätt nyttjar du olika kanaler och format för att få så stor spridning som möjligt av ditt innehåll.

Broschyrer, foldrar och flyers

Att producera broschyrer, foldrar och flyers (flygblad/produktblad etc.) kan vara ett bra sätt att nyttja Content Marketing på. Detta innebär att du inte enbart utformar dessa med ett renodlat säljbudskap, utan varierar både innehållet och tonaliteten. Innehållet kan till exempel bestå av tips, kunskap och inspiration eller information, statistik och rapporter.

Tidningar

En tidning är något greppbart som du kan plocka upp och läsa när, var och hur du än önskar. Idag är den vanligaste typen av tidningar kund- eller medlemstidningar. Beroende på vad ditt företag har för målgrupp, kan en tidning vara ett mycket bra komplement till de digitala kanalerna. Innehållet i en tidning kan bestå av precis vad som helst. Kommer du ihåg de olika kategorierna av innehåll som vi nämnde i artikeln Att utforma bra innehåll? Här kan du välja att vraka mellan dem, beroende på vad din målgrupp vill och behöver läsa om. Tänk också på att en tidning sällan blir läst av bara en person, utan ofta flera – hemma i soffan, på kontoret eller i väntrummet.

Fysiska kanaler

Förutom de analoga kanalerna, finns det också fysiska kanaler. Inom många företag är det första mötet både personligt och avgörande. Även dessa kanaler kan med fördel kombineras med de digitala kanalerna.

Mässor

Att ställa ut på stora mässor är för många företag en stor del av deras marknadsföring. Genom att hyra en mässplats får företag möjlighet till att nätverka med nya kunder och partners. Trots att denna kanal baseras på en dialog, så är det ju lämpligt att samtidigt dela ut mässmaterial i form av broschyrer, produktblad, flyers (flygblad) och kanske en tidning. Man tar naturligtvis även fram tryckt material som inredning i montern, det kan vara budskap på mässdiskar, monterväggar, vepor eller rolluper. Med hjälp av sociala medier kan du skapa en helhet och marknadsföra ditt företag på samma sätt som på mässor, ur ett rent visuellt perspektiv. Att planera en mässmonter är något som vi kommer att återkomma till i en artikel längre fram.

Events

Många företag håller i events, både inom och utanför företagets väggar. På en kanal som denna, kan det också krävas tryckt (och digitalt) material i form av presentationer eller skyltar av olika slag. Att använda Content Marketing på fysiska träffar och samtidigt marknadsföra sig med samma innehåll eller material kan alltså öka spridningen.

Smartzine – produktion av tidningar till fast och bra pris

Smartzine är ett tidningskoncept som innebär layout, sättning, original och tryck till fast och bra pris.

Att använda tidningar inom sin marknadsföring och kundvård är en smart och effektiv metod att nå ut med sitt budskap. Med Smartzine-konceptet kan du göra detta på ett kostnadseffektivt sätt då du har ett fast pris för tidningsproduktionen, vare sig det rör sig om enstaka tidningar eller periodiska publikationer.

Läs mer här!

Läs mer om Smartzine!

Är du sugen på att börja producera innehåll för olika kanaler men kanske inte har resurser för det? I nästa artikel har vi tänkt ge dig som är småföretagare eller nystartad lite tips på hur även du kan lyckas med din innehållsmarknadsföring.

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!


22 Dec

Artikel: Content Marketing, del III

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Strategisk kommunikation

Att publicera innehåll i digitala kanaler

Den stora frågan som kvarstår är var allt ditt innehåll ska publiceras. Faktum är att du egentligen kan publicera det var som helst. Det är närmare bestämt målgruppen och innehållet som står i fokus och det är dessa som styr i vilka kanaler som innehållet ska hamna. I denna artikel ska vi fördjupa oss i innehåll som publiceras digitalt.

Med en definierad målgrupp måste du också ta reda på var i det stora mediehavet din målgrupp befinner sig. Detta ligger till grund för vilka kanaler som ditt innehåll lämpar sig bäst för samt hur dina olika kanaler ska komma att samverka med varandra. Och du kan vara lugn, bara för att du och ditt företag redan har bestämda kanaler finns det inget som säger att ni inte kan skifta fokus och testa något nytt! Genom att analysera de tre punkterna nedan kan du och ditt företag hitta var era kunder finns och var ni kan publicera ert innehåll.

• Var finns din målgrupp?
• Vad har företaget för resurser?
• Vad ger den största möjliga effekten?

Digitala kanaler

Inom Content Marketing finns det oändligt med kanaler att publicera på. Vi har valt att trycka på några som vi hoppas kan inspirera dig till att börja publicera ditt innehåll. Ett OBS till dig: Se till att registrera dina konton redan nu för att inte riskera att få ditt företags varumärke kidnappat i framtiden. Better safe than sorry!

Webbplats

På en webbsida du samla allt ditt innehåll på en och samma plats. Ditt företags innehållsmarknadsföring kan visa sig på flera olika sätt. I en blogg kan du belysa innehåll som är aktuellt, syftar till tips, kunskap och inspiration eller mer personliga inlägg som till exempel medarbetarpresentationer. På någon av webbsidans landningssidor kan det finnas information om den produkt eller tjänst som du säljer eller saker som ett kontaktformulär, beställningar eller kanske en adress till din butik. Innehållet på din webbsida kan också bestå av information, statistik och rapporter som dina intressenter kan ta del av. Till sist kan du också hänvisa till dina andra digitala kanaler, exempelvis sociala medier.

Digitala utskick eller nyhetsbrev

Denna kanal är ett lysande exempel på att nå både dina befintliga kunder men också framtida kunder. Ett digitalt utskick eller nyhetsbrev kan innehålla information om företaget eller om en produkt eller tjänst som ni erbjuder, erbjudanden och mycket mer. Ett tips är att försöka ha med något unikt i dessa utskick – men tänk på att denna information bör finnas på din sajt.

Sociala medier

Digitala kanaler som sociala medier växer sig bara större och större. Här blir det extra viktigt att veta var din målgrupp befinner sig. Kanske har ditt företag flest följare på Facebook? Kanske är det på Instagram som interaktioner med dina kunder finns?

Idag är det kanalerna Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram som ligger i framkant inom de digitala plattformarna. På senare tid har även Snapchat växt sig större och många företag nyttjar denna multimedia-app för att nå den yngre målgruppen. På dessa typer av kanaler kan du också publicera olika typer av innehåll. Kanske kan du även utforma en unik tonalitet som ditt företag använder sig av på dessa plattformar.

Digitala magasin

En kundtidning kan vara ett bra sätt för ditt företag att nyttja innehållsmarknadsföring. Denna typ av innehåll kan publiceras på webbsidan som en pdf, som sedan hänvisas till från andra mediekanaler som exempelvis sociala media och nyhetsbrev.

Appar

Vi får inte glömma apparna. Denna kanal kan användas för mer inriktade funktioner som blir smidigare än på exempelvis webbsidan. Exempel på sådant innehåll är bankärenden och shopping. Om du och ditt företag märker att dina kunder uppskattar appen, kan ni testa att börja publicera annat innehåll där, exempelvis nyheter, artiklar eller liknande innehåll.

Digitala kanaler inom marknadsföring

Om du och ditt företag känner er säkra på er målgrupp kan ni testa att använda er av andra sätt att sprida ert innehåll. Ett sätt är att jobba med sökmotoroptimering, så kallad organisk SEO. Denna metod innebär att man skapar innehåll som hamnar så högt upp på sökmotorerna som möjligt, utan kostnader som för sponsrade annonser. Var beredd på att det kan ta ett tag innan du märker någon skillnad, men när du väl har lyckats komma högt upp i sökmotorresultaten, kommer både trafik och antalet kunder öka. Och kom ihåg: bra texter gör underverk i sökmotorresultatet!

Ett annat sätt att komma högre upp på t.ex. Google är med Sökmotormarknadsföring, så kallat SEM. Detta är också en typ av sökmotoroptimering, men du betalar även för att synas med hjälp av annonsering för att ditt innehåll ska spridas ytterligare.

Gällande sociala medier, kan det till en början vara svårt att få den räckvidden som du är ute efter, särskilt om du precis startat upp dina konton. Då kan annonsering på dessa plattformar ge dig en spark i rätt riktning. Facebook-/Instagram-annonser är den vanligaste typen av annonsering, men möjligheten till annonsering finns också på andra plattformar. En fördel med att annonsera på sociala medier är att du lättare kan nå nya kunder, även om det kan vara kostsamt. Det kan också vara svårt att nå den rätta målgruppen. Då handlar det om vad ditt företag har för mål – ibland kan det vara till fördel att sprida kunskap (awareness) om ditt företag.

Många fördelar med att ta hjälp av en reklambyrå när din webbplats ska utformas.

Du kanske undrar varför du ska vända dig till en reklambyrå och inte till en renodlad webbyrå för att ta fram din webbsida?

Läs mer här!

Skapa en snygg och säljande webbsida med ett bra innehåll

I nästa artikel ska vi titta mer på de analoga kanalerna. Dessa typer av kanaler kan vara lämpligt att använda sig av några andra anledningar. Mer om det i nästa artikel som publiceras inom kort!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!


15 Dec

Är din superkraft att sälja?

Lediga tjänster, Strategisk kommunikation

Vi söker en ambitiös B2B-säljare!

Är du en positiv, modig och nyfiken person som vågar vara konsultativ och agera på möjligheten att slutföra en affär? Är din superkraft att sälja? Vi på Xtrovert Media söker dig som vill arbeta som B2B-säljare på en mindre reklambyrå, med ett nätverk bestående av kompetenta kreatörer och marknadsförare.

I rollen som säljare blir din främsta uppgift att hämta, driva och utveckla affärer. Den största delen av ditt arbete kommer att bestå av nyförsäljning och du förväntas själv kunna skapa ingångar till nya spännande kunder och bygga långsiktiga relationer. Dina arbetsverktyg är främst telefon och dator och du bör ha en god kommunikationsförmåga såväl i tal som i skrift, både på svenska och engelska. Du kommer att arbeta i nära samarbete med erfarna personer inom marknadsföring och reklamproduktion och det är därför en stor fördel om du har tidigare erfarenhet av den grafiska branschen, reklambyråverksamhet, eventbranschen eller liknande.

Som säljare på Xtrovert Media har du den första kontakten med beslutsfattare inom olika företag, både större och mindre. Till en början kommer en stor del av ditt arbete bestå av ren mötesbokning med potentiella kunder. Med tiden kommer du tillsammans med oss få chansen att träffa kunder och utforska vilka behov som vi kan hjälpa till med. Beroende på kundens behov tar vi tillsammans fram erbjudanden som passar på både kort och lång sikt. När du blivit mer van och kan våra tjänster och produkter bättre är tanken att du ska hålla i kundrelationerna själv och ta en roll som Account Manager.

För dig som har superkraften att sälja erbjuder vi en arbetsplats med högt i tak och arbetsglädje! På vårt kontor i Linnéstaden kommer du ha en stor frihet att utveckla ditt arbetssätt i hur du prospekterar nya marknader och kunder genom att komma med egna förslag på hur arbetet kan utvecklas framåt.

Är du vår nya säljare? Då vill vi mer än gärna höra mer om både dig och dina kompetenser!

Lön:

Initialt är lönen provisionsbaserad, men provisionen är hög och utan tak. Du får även en fast ersättning för varje bokat möte oavsett om mötet leder till affär eller ej. Provisionen är i två nivåer beroende på om du efter ditt sälj håller i projektledning eller ej. Provisionen består av vinstdelning på de intäkter kunden genererar de kommande tre månaderna från första fakturan, vid förnyat sälj till kunden i fråga förlängs vinstdelningsperioden. (I förlängningen när vi ser hur stor del av projektledningen du tar med befintliga kunder kan vi diskutera ett annat upplägg med fast lön + provision.)

Arbetstid/Varaktighet:

Dina arbetstider är inte förlagda enligt ett strikt schema, men vi vill att du är på kontoret minst halvtid mellan klockan 8 och 17. Om du arbetar deltid eller heltid är upp till dig, tjänsten är alltså möjlig att kombinera med studier eller annat deltidsjobb.

Kontaktpersoner:

Frågor om tjänsten kan ställas till Bengt Karlsson, tel: 031-82 51 51, e-post: bengt@xtrovertmedia.se.

Ansökan:

Skicka personligt brev och CV i Word- eller pdf-format till jobb@xtrovertmedia.se.

Vi vill ha din ansökan senast den 30 december 2021.