02 jun

Artikel: Maximalism – no more less is more

Artikel, Digital marknadsföring, Grafisk formgivning, Webbproduktion

Illustration: Josefine Borin

Är du en minimalist eller en maximalist? Vilken trend speglar dig bäst?

Trender går sällan ur tiden för alltid. De gör entré i vår värld gång på gång. Gammalt blir nytt. Nytt blir gammalt. Nya skepnader av det vi tidigare upplevt skapas. Maximalisen är exempel på en sådan trend. Tröttnade vi kanske på minimalismens enkelhet till slut? För maximalismen är allt annat än simpel. Den är ett balanserat kaos som tar den digitala designen till nya höjder.

Ofta ses starka färgpaletter, oväntade typsnitt och lekfulla iögonfallande element. Det handlar om att sticka ut och skapa minnesvärda intryck utan att tappa användarvänlighet och struktur. För även om maximalism kan kännas som ett organiserat kaos, krävs det en medveten balans. Flera lager, starka färger och dekorativa inslag måste samspela för att skapa en visuell helhet som både engagerar och fungerar.

Trender tar pauser, byter skepnad och återvänder med ny energi.

Maximalismen är just en sådan återvändare. Efter år av minimalismens stillhet kanske vi längtar efter något mer levande, mer vågat och maximalismen svarar. Den beskrivs ofta med ord som kaotisk, överdådig och kitschig. Men i det finns också en frihet, möjligheten att uttrycka sig utan gränser, att leka, att fantisera. Vi ser inspiration från Pop Art och surrealism, där färgerna är starka, kontrasterna djärva och layouten inte alltid följer traditionella ramar. Det är en explosion av kreativitet och en medveten brytning från det strikta och rena.

Men vad händer sen?

Kommer maximalismen hålla i sig, eller går den också ur tiden så småningom? Det är mycket möjligt. Precis som vi tröttnade på minimalismens återhållsamhet, kan vi en dag känna oss övermättade av maximalismens överflöd. Då kanske vi återigen söker det enkla. Sådan är trendens natur, en evig pendelrörelse mellan uttryck och återhållsamhet.

Men just nu är det maximalismen som regerar. Och det är inte bara tillåtet att ta plats – det är efterlängtat!

Josefine Borin, AD/Copywriter

Josefine Borin
Copywriter/AD

Denna artikel är den andra i en serie av sex stycken artiklar skrivna av vår copywriter Josefine Borin. Artiklarna publiceras under maj–juni 2025.

Nästa artikel i serien:

Numera finns det överallt. Just precis, vi pratar om darkmode. Vill du läsa mer om varför det tagit över den digitala designvärlden?

Läs nästa artikel som publiceras inom kort.

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Xtrovert Media är en färgstark byrå som absolut jobbar med maximalismen.

Vill du ta steget att anlita oss som reklambyrå? Klicka här!

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


06 maj

Josefine Borin – Copywriter och Art director

Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Medarbetare, Övrigt

Xtrovert Media välkomnar vår nya praktikant Josefine Borin.

Från skolbänken direkt till Xtrovert Medias byrå och kreativa kafferaster. Vi låter vår nya praktikant Josefine Borin berätta om vägen till Xtrovert media.

Josefine Borin gör sin praktik hos oss på Xtrovert Media i april fram till början av juni.

Vem är då Josefine?

Jag är en Stockholmstjej som på villovägar hamnat i Borås. Efter studenten blev det den klassiska backpacking-trippen för att sedan flytta till Linköping där jag studerade till fysioterapeut. Men livet kom emellan och det fick mig att inse att jag ville låta min kreativa ådra ta större plats i livet. Så när antagningsbeskedet från Borås Yrkeshögskolas program Digital AD/copywriter kom blev det till att packa flyttlådorna och ta med sig hunden till en ny stad. En stad alla kompisarna i Stockholm kände som Sveriges tråkigaste stad och skrattade högt åt när jag berättade att de numera fick hälsa på mig i Borås. Men flytten till Borås blev början på ett nytt liv och framför allt en ny karriär.

Var hittar du Josefine när hon inte grottar ner sig i plugg?

Det är stor chans att du hittar mig framför målarduken, i crossfitboxen eller på en skogspromenad med hunden Vilda.

Digital AD/copywriter är en väldigt bred utbildning i Borås som gör studenterna redo för det mesta, och tack vare Xtrovert Media blir Josefines kunskaper dem närmaste veckorna spetsade.

Vad kommer hon då att göra hos oss?

Josefine kommer främst att få jobba med copywriting samt grafisk formgivning men även tidningsproduktion på Xtrovert Media.

 

Läs mer om vad vi gör på Xtrovert Media och vilka vi andra är här!


24 apr

Artikelserie: Har du knäckt koden till årets hetaste digitala designtrender?

Artikel, Digital marknadsföring, Grafisk formgivning, Webbproduktion

Är minimalismen död och begraven?

Designvärlden står aldrig still. Ny teknik, förändrade användarbeteenden och kulturella rörelser formar ständigt hur digital design ser ut – och känns. På Xtrovert Media har vi spanat in vad som är extra hett just nu inom digital design. Här är några digitala designtrender som är inne just nu.

Maximalism – no more less is more

Minimalismen konkurreras till slut ut och maximalismen får återigen ta plats. Vi ser fler vågade färgpaletter, oväntade typsnitt och lekfulla element som sticker ut. Det handlar om att skapa minnesvärda intryck men samtidigt behålla användarvänligheten.

Mörkt med känsla

Här handlar det om att framhäva och jobba med nyanser och kontraster för att skapa en harmonisk upplevelse men ändå väcka uppmärksamhet. Dark mode trenden som det kallas började för några år sen för att spara batteri på OLED-skärmar men har nu blivit något att föredra för dess stilrenhet.

Mikrointeraktioner

En återkommande trend är att blanda in rörlig design för att framhäva och förtydliga storytelling. Den typ av rörlig design som trendar just nu kallas mikrointeraktioner och är små animationer eller hover-effekter. Detta är något att föredra då det gör användarupplevelsen mer levande och fängslande och mer minnesvärd för kunden.

Från traditionell till modulär design

Det tidigare sättet att bygga upp webbsidor kallas traditionell design och innebär att fokusera på designskisser för den grafiska formgivningen. Modulär design som är det nya arbetssättet som fokuserar på att skapa design för mindre delar av en webbsida och bygga den grafiska formen därefter. Fördelarna med detta är att slutresultatet blir mer enhetligt och strukturerat.

Handritade objekt

För att få fram den personliga touchen är den nya vägen att gå att inkludera mer handritat. Världen vi lever i är så digitaliserad idag att vi måste göra det mer levande och det är där det handritade kommer in i bilden.

AI må vara det nya i vår digitala verklighet, men det verkligt kreativa får inte hamna i skuggan. I en tid där algoritmer genererar, blir det mänskliga perspektivet viktigare än någonsin. Riktig kreativitet, den som kommer från känsla, erfarenhet och intuition, kan inte helt ersättas av kod. Kanske är det just därför det handritade gör en comeback? Vi söker det personliga, det ofiltrerade, det äkta. Något som inte bara är smart utan faktiskt känns.

Josefine Borin, AD/Copywriter

Josefine Borin
Copywriter/AD

Denna artikel är den första i en serie av sex stycken artiklar skrivna av vår copywriter Josefine Borin. Artiklarna publiceras under maj–juni 2025.

Nästa artikel i serien:

Kanske har vi tröttnat på enkelheten som nyss präglade den digitala designen? Oavsett så har maximalismen tagit designvärlden med storm.

Läs mer om varför här!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när kommande artiklar publiceras.

Artikel 2: Maximalism – no more less is more

Xtrovert Media är en färgstark byrå som absolut jobbar med maximalismen.

Vill du ta steget att anlita oss som reklambyrå? Klicka här!

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


04 sep

Oskar Åsander – grafisk formgivare

Grafisk formgivning, Illustrationer & infografik, Informationsproduktion, Medarbetare

Vi välkomnar Oskar från YRGO – IP grafisk produktion & form

Oskar Åsander börjar på Xtrovert Media från och med september 2024 och kommer främst att hålla på med grafisk produktion och magasinslayout. Han läser just nu sitt andra år på IP grafisk produktion och formYRGO som är en bred utbildning som fokuserar på hela produktionskedjan, från idé till färdig produkt. Ett stort fokus i utbildningen är också att utforma och anpassa filer inför digital och tryckt publicering vilket vi på Xtrovert Media är glada för.

Oskar tycker det är underbart att få dundra på med kreativiteten på många områden förutom att illustrera eller hålla på med grafisk design. Han åker skateboard, spelar gitarr och hoppar med cykeln.

Oskar är uppväxt i Lerum och bor nu i Sjövik med sambon och två barn. Innan livet som familjefar åkte han mycket skidor i Schweiz som han kombinerade med olika säsongsjobb. Främst inom mässor och event kombinerat med frilansjobb inom grafisk formgivning.


08 feb

Patrik Tegnander – grafisk formgivare

Grafisk formgivning, Illustrationer & infografik, Medarbetare

Direkt från YRGO:s IP grafisk produktion och form

Ny på Xtrovert Media från och med februari är Patrik Tegnander som främst kommer hålla på med grafisk produktion och layout. Han kommer inledningsvis vara hos oss fram till sommaren.

Han går andra året på IP grafisk produktion och formYRGO och har suttit i Photoshop sedan tioårsåldern, med andra ord sitter bild- och grafikarbete i ryggraden.

Patrik är från Mölndal söder om Göteborg och lägger främst sin fritid på musikintresset som multiinstrumentalist och aktiv inom Göteborgs metalscen. Snabbt ska det gå och med mycket dist!

Med en bakgrund inom allt ifrån att jobba i rymdlabb till parkarbete, samt att göra omslag och loggor för internationella band, är mångsidighet och erfarenhet hans främsta egenskap – alltid med kvalitet och arbetsstolthet i fokus.

Vi är mycket glada att ha fått hit Patrik till Xtrovert Media och ser fram emot många roliga arbeten tillsammans under våren och försommaren. Och förmodligen kommer vi att få lyssna på en del metal och grindcore också… 🙂

Patrik utanför YRGO på Lindholmen.


31 jan

Söker du praktik och är intresserad av tidningslayout?

Lediga tjänster, Medarbetare, Praktik

Ledig praktikplats för vårterminen 2024!

Går du på yrkeshögskola eller universitet och söker praktik? Är din inriktning grafisk formgivning och produktion och har du kunskaper i Adobe Indesign, Photoshop och Illustrator och vill lära dig ännu mer? Är du dessutom intresserad av tidningslayout och -produktion? Då ska du höra av dig till oss!

Vi tar emot en praktikant varje termin från många olika utbildningar, men denna gång har vi vikt praktiken till någon som är inriktad mot grafisk formgivning och produktion. Detta då vi denna vår och försommar kommer att ha flera olika tidningsprojekt.

Går du inte exakt en sådan utbildning får du gärna söka ändå om du har ett stort intresse i de ämnena och har en viss erfarenhet och åtminstone grundkunskaper i InDesign. Resten lär vi dig här!

Du kommer få vara delaktig i framtagandet av minst två stycken magasin. Du kommer få jobba med tidningslayout i Adobe InDesign och lära dig mer om saker som typografi och bildspråk och ha en handledare som har över 20 års erfarenhet av tidningsproduktion. Du kommer också få vara delaktig inom andra projekt inom digital marknadsföring, layout, content marketing och trycksaksproduktion.

Trivs vi med varandra så kan det också finnas möjlighet till anställning när du är klar med din utbildning.

Låter det här intressant? Hör då av dig till oss och berätta lite mer om dig.


08 jan

Artikel: Interkulturell kommunikation vid informationsproduktion för integration (del III)

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Övrigt, Strategisk kommunikation, Trycksaker, Webbproduktion

Interkulturell kommunikation vid informationsproduktion för integration

Det vanligaste sättet för kommunikation av exempelvis samhällsinformation är via tryckta och digitala media. I socialt utsatta områden är segregation och socialt utanförskap vanliga utmaningar. Då är interkulturell kommunikation en viktig aspekt för att lyckas med informationsspridningen för att främja en bättre integration. Genom att skapa kampanjer som främjar interaktion och samarbete mellan olika kulturgrupper är det möjligt att bryta barriärer och främja en känsla av gemenskap. Men hur enkelt är egentligen detta? 

För att lyckas i tryckta eller digitala mediekampanjer är det avgörande att först förstå de kulturella nyanser och skillnader som finns mellan olika grupper.

Några viktiga punkter att fokusera på:

1. Utgå ifrån kulturella skillnader

Olika kulturer har olika värderingar, övertygelser och normer, vilket kan påverka hur människor kommunicerar och tolkar budskap. Till exempel värdesätter vissa kulturer direkt kommunikation medan andra föredrar indirekt kommunikation. Detta kan kopplas till ditt textinnehåll i exempelvis ett informationsblad med visuell kommunikation såsom bilder, färger samt symboler som du har valt för din kampanj. Det är viktigt att du lär dig gruppens kulturella skillnader och att därefter anpassar din kommunikationsstil för att främja en ömsesidig förståelse.

2. Tacka nej till stereotyper

Undvik stereotyper i största möjliga utsträckning! Att generalisera en grupp baserat på dess kulturella egenskaper leder till missförstånd och kommunikationssvårigheter. Speciellt när du skapar tryckta eller digitala mediekampanjer där bilder eller ljud spelar en central roll, är det helt avgörande att undvika allt som kan tolkas på fel sätt.

3. Rätt plats i rätt tid

Om du skapar tryckta eller digitala mediekampanjer för en multikulturell publik måste du se till att budskapet översätts och lokaliseras korrekt. Det innebär att man inte bara tar hänsyn till språkskillnader, utan även kulturella skillnader, såsom idiom, humor och symboler.

Glöm inte att även högtider kan variera – anpassa din tajming!

4. Förstår du verkligen kulturen?

Många kommunikatörer använder breda budskap, vilket kan leda till förvirring och bristande engagemang hos en multikulturell publik. Grundorsaken ligger i att många akademiska utbildningar ofta exotifierar allt främmande ur ett inhemskt perspektiv. Exotifiering är att se en person som exotisk eller ovanlig, och i det romantisera olika stereotyper sammankopplat till vem man tror personen är. Bra info från organisationen Make Equal om exotifiering kan du läsa här.

Det betyder att man egentligen har svårt att nischa ett budskap efter en annan grupps verkliga behov och intressen. Trots att man försöker ta till sig och implementera massor av information om en annan kultur når budskapet inte fram. Frustrerande, eller hur?

Hur ska vi då lyckas med vår kommunikation?

Sanningen är att kommunikatörer behöver samarbeta med personer som representerar den kultur de försöker sätta sig in i. Samarbete är ett utmärkt tillfälle att lära av varandra och skapa mer effektiva kampanjer.

Ett bra första steg kan därför vara att anordna en workshop där representanter för budskapets avsändare tillsammans med företrädare för de tilltänkta målgrupperna under ledning av erfarna projektledare tillsammans diskuterar kampanjens innehåll, målsättning och kommunikationsform. Ta kontakt med oss på Xtrovert Media så berättar vi mer om vad man ska tänka på för lyckas med interkulturell kommunikation, även under särskilda omständigheter eller i utsatta områden.

 

Tidigare projekt inom social hållbarhet, utbildning och integration

Genom åren har vi på Xtrovert Media medverkat i ett flertal projekt som handlat om social hållbarhet, utbildning och integration. Framför allt projekt riktade mot att utländska akademiker skulle komma ut i arbetslivet inom en rimlig tid med en roll som motsvarade deras akademiska utbildning. Redan med början 2004 var vi med och startade upp projekt som ”Uti – Utländska tekniker och ingenjörer” och ”Korta vägen”, tillsammans med Studium, Arbetsförmedlingen, Länsarbetsnämnden i Västra Götaland och flera andra aktörer från bl.a. Högskolan i Borås, Sahlgrenska, Chalmers.

Vi var även med i Projekt Utländska Akademiker (PUA) som startade 2010 med Länsstyrelsen i Västra Götaland som uppdragsgivare.

Dessutom har vi l över 20 år tagit fram information och kommunikationsmaterial rörande bland annat habilitering och medicinteknik på ett flertal olika språk – filmer, trycksaker, digital marknadsföring etc. – tillsammans med aktörer som Sahlgrenska, Karolinska, Barnplantorna samt ett flertal medicintekniska leverantörer.

Kontakta oss på Xtrovert Media så skapar vi tillsammans en kampanj som inte bara bryter stereotyper, utan också lyfter fram mångfald och förståelse.

Nansi Soulakeli JohanssonNansi, M.A. Interkulturell kommunikation, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
M.A., engelska med inriktning interkulturell kommunikation

 

Bengt KarlssonBengt Karlsson, VD, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
VD, Xtrovert Media

Vill du veta mer om interkulturell kommunikation? Läs då gärna de två inledande artiklarna: 

Del 1 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – hur kan man kommunicera med människor från olika kulturer.

Del 2 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö.

Har du specifika frågor eller är i behov av råd för din verksamhet, hör gärna av dig till oss på Xtrovert Media! Vi kan hjälpa er att stärka er marknadskommunikation genom att göra upp med gamla normer, hantera attityder och medvetandegöra osynliga regler.

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


04 maj

Att bestiga Nordens högsta toppar? Det kan vi hjälpa dig med!

Grafisk formgivning, Illustrationer & infografik

Även om sanningen är att vi inte har besökt alla de nordiska ländernas högsta bergen rent fysiskt, så gillar vi på Xtrovert Media att bestiga alla former av designutmaningar oavsett höjd. Att kunna erbjuda unika lösningar för varje sorts äventyr som gör din produkt enastående, sätter oss på topp i vår bransch!

Därför är vi stolta över att kunna presentera ett mycket speciellt designprojekt för Nordicsummits.top. Nordicsummits säljer brodyrmärken och pins som passar perfekt att samla på som ett härligt minne av spännande upplevelser från de nordiska ländernas högsta höjder. Illustrationer och design har Xtrovert Medias Art Director och illustratör Robin Utbult gjort.

Xtrovert Media har illustrerat och designat pins, broderade tygmärken och klistermärken föreställande bergstopparna på:

  • Galdhøpiggen i Norge
  • Hvannadalshnúkur på Island
  • Kebnekaise i Sverige (både södra och norra toppen)
  • Halti i Finland
  • Møllehøj i Danmark

Är du en äventyrare som älskar klättring, vandring, hisnande utsikt och spännande äventyr i den nordiska naturen? Vill du visa vilka bergstoppar du bestigit? Då är detta något för dig! Varje enskild design för de sex höjderna/bergen bergen har en lekfull och färgfull representation av det som skiljer topparnas högsta punkt så att du aldrig glömmer dem – för att du ska påminnas av dina härliga stunder!

Är du en soffpotatis som inte besökt bergstopparna än? Varför inte samla hela uppsättningen som ett visuellt mål för ditt nästa äventyr på din “bucket list”? Ett tips kan vara att börja lite lugnt med en rød pølse och en pilsner (alternativt Dansk Citronvand) på Danmarks högsta topp Møllehøj, 171 meter över havet! 🙂

Brodyrmärken

Pins

Klistermärken

Köp de unika pinsen, brodyr- och klistermärkena hos Nordicsummits.top

Vill du också ta fram någon unik illustration eller design för något projekt? 

Hör av dig då till oss på Xtrovert Media! Att ge din produkt höjd sätter oss på topp i vår bransch!

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


21 apr

Artikel: Att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö (del II)

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Övrigt

Illustration: Tamara Kryvolap

Interkulturell kommunikation – att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö

I dagens globaliserade värld är det allt vanligare att arbeta i en multikulturell miljö. Även om fördelarna med olika perspektiv och erfarenheter är enorma, kan missförstånd och konflikter också uppstå på grund av olika kulturella bakgrunder. Här är några praktiska tips om hur man löser missförstånd och interkulturella konflikter vid interkulturell kommunikation.

 

Praktiska tips:

1. Erkänn skillnaderna och kommunicera

Det första steget för att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö är att erkänna att det finns skillnader mellan kulturer. När du inser att människor från olika bakgrunder kan ha olika kommunikationsstilar och tankesätt förbereder du dig själv inför uppkommande konflikter. Detta kan långsiktigt hjälpa dig att ändra din ”approach” och undvika att dra förhastade slutsatser som oftast leder till spänningar.

Försök att kommunicera ditt resonemang så tydligt som möjligt och att upprepa dig själv med olika ord om nödvändigt. Se inte ner på människor om de inte direkt förstår dig – det här är inte en fråga om intelligens, snarare om kulturell förståelse. Var ”the big person” genom att ge utrymme för andra att uppfatta vad du försöker kommunicera.

2. Öva på aktivt lyssnande

Aktivt lyssnande är en avgörande färdighet för att lösa konflikter i alla miljöer. I en multikulturell miljö är det ännu viktigare att lyssna noga på vad den andra personen säger, eftersom det kan finnas kulturella nyanser som du inte är medveten om. Parafrasera vad du har hört för att säkerställa att du har förstått rätt och ställ gärna frågor för att klargöra eventuella förvirringspunkter. Var inte rädd för att låta ”dum” genom att upprepa samma fråga i olika former. Målet är kommunikation; och det kräver ödmjukhet och empati.

3. Förtydliga dina förväntningar

Missförstånd kan ofta uppstå på grund av olika förväntningar. I en multikulturell miljö är det viktigt att tydliggöra dina förväntningar och se till att alla är på samma sida. Detta kan innefatta förväntningar kring kommunikationsstilar, arbetsprocesser och beslutsfattande. En tumregel är att återigen ställa frågor och ta upp samma ämne tills alla parter har samma förståelse.

Se till att inte låta nedlåtande! Du vill inte att andra ska känna sig underlägsna – du måste göra klart att din ambition är att förena jämlikar. Om en person senare visar sig ha missförstått kan du ta upp detta personligen utan att döma, snarare genom att söka sätt att överbrygga kommunikationsklyftan.

4. Var respektfull och hänsynsfull

Respekt och hänsyn är nyckeln till att lösa konflikter i en multikulturell miljö. Undvik att göra antaganden baserade på stereotyper eller dina tidigare upplevelser och visa respekt för kulturella skillnader. Ha tålamod och förstående! Relationer tar tid oavsett sammanhang. Samtidigt måste du vara villig att kompromissa för att hitta en lösning som fungerar för alla. Även att be om ursäkt fast du inte har fel kan vara ett sätt att visa ditt intresse för att upprätthålla kommunikationen. Det betyder inte att du förlorar din inverkan. Tvärtom visar det att du värdesätter den andra personens sida av ”storyn” och söker försoning.

Vill du läsa mer om hur du kan visa respekt in en multikulturell miljö? Läs del 1 i artikelserien om interkulturell kommunikation!

5. Vid svåra konflikter sök medling

I vissa fall kan konflikter vara för svåra att lösa på egen hand. I dessa situationer kan det vara bra att söka medling från en neutral tredje part. Det kan vara någon inom organisationen, till exempel HR-avdelningen, eller en extern medlare som är utbildad i att lösa konflikter i en multikulturell miljö. Slutligen, överväg inte att situationen är över innan du sökt hjälp. En tredje part kan alltid hjälpa dig att se nya aspekter som du inte tydligt har märkt tidigare.

Kom ihåg att vänskap och sunda relationer inte är samma sak. Även om du kanske inte har kemi med en person, kan du fortfarande minska spänningar som kan ha uppstått på grund av kulturella skillnader.

 

Är det ens möjligt att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö?

Ja, det är möjligt! Ibland kan konflikter vara så väldigt enkla att man klarar att lösa dem själv genom en kort konversation eller genom att ställa en fråga. Vid andra tillfällen kan lösningen ligga djupare i en förståelse för vad som orsakade problemet i första hand och där kan det vara nyttigt att söka medling. I varje fall är det avgörande att vara villig!

Det visar man när man erkänner skillnaderna mellan kulturer, utövar aktivt lyssnande, tydliggör förväntningar, är respektfull och hänsynsfull, samt söker medling när det behövs.

Följer du dessa praktiska tips kan du vara förbered att både undvika och lösa konflikter eller missförstånd i en multikulturell miljö.

Nansi Soulakeli JohanssonNansi, M.A. Interkulturell kommunikation, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
M.A., engelska med inriktning interkulturell kommunikation

Illustrationen i detta blogginlägg är gjord av vår illustratör Tamara Kryvolap. Den gjordes ursprungligen till vår egen tidning som marknadsförde konceptet Smartzine, fast pris på tidningsproduktion. Bilden var till en artikel som handlade om vikten av att ha blandade arbetsgrupper på företag och är en humoristisk parafras av da Vincis ”Nattvarden”.

Vill du veta mer om interkulturell kommunikation? Läs då vårt nästa blogginlägg, där vi tar upp interkulturell kommunikation i tryckta och digitala media

Läs också del 1 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – hur kan man kommunicera med människor från olika kulturer.

Har du specifika frågor eller är i behov av råd för din verksamhet, hör gärna av dig till oss på Xtrovert Media! Vi kan hjälpa er att stärka er marknadskommunikation genom att göra upp med gamla normer, hantera attityder och medvetandegöra osynliga regler.

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


27 mar

Ebba Waginder – Art Director och copywriter

Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Medarbetare, Övrigt

Xtrovert Media välkomnar vår nya praktikant Ebba Waginder.

Det är alltid lika trevligt att vara handledare för en ny duktig praktikant. Dels får vi på byrån insikt i det nyaste som lärs ut på universitet och yrkeshögskolor, dels får vi en välkommen förstärkning i det dagliga arbetet på byrån.

Ebba studerar till Art Director/copywriter på Yrkeshögskolan i Borås. Det är en relativt ny hybridutbildning där man kombinerar de två olika utbildningarna kryddat med ämnen som affärsjuridik etc. Bred kompetens är något som ofta uppskattas på arbetsmarknaden. Och denna kombination passar perfekt även hos oss på Xtrovert Media.

Även om Ebba studerar i Borås så bor hon faktiskt bara ett stenkast från Xtrovert Media mitt i centrala Göteborg. Hon har växt upp i Varberg men de senaste fyra åren varit bosatt i Göteborg där hon trivs mycket bra.

Hennes intressen för kreativt skapande, design och text har alltid funnits med, dock fokuserade hon på diverse andra kurser och jobb den första tiden efter studenten. Men när utbildningen som Art Director/copywriter dök upp var hon inte sen med att söka in, då den ger möjlighet till ett kreativt arbete inom visuell marknadsföring i framtiden.

Andra intressen som faller in under det kreativa spektrat finns också. Inredningsdesign tycker hon är kul. Hon står dessutom gärna i köket och testar nya recept. Hon ser lättsamt på livet och ledig tid spenderas gärna i sällskap med vänner, familj och hunden såklart!