Artikel: Content Marketing, del III

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Strategisk kommunikation 22 december, 2021

Att publicera innehåll i digitala kanaler

Den stora frågan som kvarstår är var allt ditt innehåll ska publiceras. Faktum är att du egentligen kan publicera det var som helst. Det är närmare bestämt målgruppen och innehållet som står i fokus och det är dessa som styr i vilka kanaler som innehållet ska hamna. I denna artikel ska vi fördjupa oss i innehåll som publiceras digitalt.

Med en definierad målgrupp måste du också ta reda på var i det stora mediehavet din målgrupp befinner sig. Detta ligger till grund för vilka kanaler som ditt innehåll lämpar sig bäst för samt hur dina olika kanaler ska komma att samverka med varandra. Och du kan vara lugn, bara för att du och ditt företag redan har bestämda kanaler finns det inget som säger att ni inte kan skifta fokus och testa något nytt! Genom att analysera de tre punkterna nedan kan du och ditt företag hitta var era kunder finns och var ni kan publicera ert innehåll.

• Var finns din målgrupp?
• Vad har företaget för resurser?
• Vad ger den största möjliga effekten?

Digitala kanaler

Inom Content Marketing finns det oändligt med kanaler att publicera på. Vi har valt att trycka på några som vi hoppas kan inspirera dig till att börja publicera ditt innehåll. Ett OBS till dig: Se till att registrera dina konton redan nu för att inte riskera att få ditt företags varumärke kidnappat i framtiden. Better safe than sorry!

Webbplats

På en webbsida du samla allt ditt innehåll på en och samma plats. Ditt företags innehållsmarknadsföring kan visa sig på flera olika sätt. I en blogg kan du belysa innehåll som är aktuellt, syftar till tips, kunskap och inspiration eller mer personliga inlägg som till exempel medarbetarpresentationer. På någon av webbsidans landningssidor kan det finnas information om den produkt eller tjänst som du säljer eller saker som ett kontaktformulär, beställningar eller kanske en adress till din butik. Innehållet på din webbsida kan också bestå av information, statistik och rapporter som dina intressenter kan ta del av. Till sist kan du också hänvisa till dina andra digitala kanaler, exempelvis sociala medier.

Digitala utskick eller nyhetsbrev

Denna kanal är ett lysande exempel på att nå både dina befintliga kunder men också framtida kunder. Ett digitalt utskick eller nyhetsbrev kan innehålla information om företaget eller om en produkt eller tjänst som ni erbjuder, erbjudanden och mycket mer. Ett tips är att försöka ha med något unikt i dessa utskick – men tänk på att denna information bör finnas på din sajt.

Sociala medier

Digitala kanaler som sociala medier växer sig bara större och större. Här blir det extra viktigt att veta var din målgrupp befinner sig. Kanske har ditt företag flest följare på Facebook? Kanske är det på Instagram som interaktioner med dina kunder finns?

Idag är det kanalerna Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram som ligger i framkant inom de digitala plattformarna. På senare tid har även Snapchat växt sig större och många företag nyttjar denna multimedia-app för att nå den yngre målgruppen. På dessa typer av kanaler kan du också publicera olika typer av innehåll. Kanske kan du även utforma en unik tonalitet som ditt företag använder sig av på dessa plattformar.

Digitala magasin

En kundtidning kan vara ett bra sätt för ditt företag att nyttja innehållsmarknadsföring. Denna typ av innehåll kan publiceras på webbsidan som en pdf, som sedan hänvisas till från andra mediekanaler som exempelvis sociala media och nyhetsbrev.

Appar

Vi får inte glömma apparna. Denna kanal kan användas för mer inriktade funktioner som blir smidigare än på exempelvis webbsidan. Exempel på sådant innehåll är bankärenden och shopping. Om du och ditt företag märker att dina kunder uppskattar appen, kan ni testa att börja publicera annat innehåll där, exempelvis nyheter, artiklar eller liknande innehåll.

Digitala kanaler inom marknadsföring

Om du och ditt företag känner er säkra på er målgrupp kan ni testa att använda er av andra sätt att sprida ert innehåll. Ett sätt är att jobba med sökmotoroptimering, så kallad organisk SEO. Denna metod innebär att man skapar innehåll som hamnar så högt upp på sökmotorerna som möjligt, utan kostnader som för sponsrade annonser. Var beredd på att det kan ta ett tag innan du märker någon skillnad, men när du väl har lyckats komma högt upp i sökmotorresultaten, kommer både trafik och antalet kunder öka. Och kom ihåg: bra texter gör underverk i sökmotorresultatet!

Ett annat sätt att komma högre upp på t.ex. Google är med Sökmotormarknadsföring, så kallat SEM. Detta är också en typ av sökmotoroptimering, men du betalar även för att synas med hjälp av annonsering för att ditt innehåll ska spridas ytterligare.

Gällande sociala medier, kan det till en början vara svårt att få den räckvidden som du är ute efter, särskilt om du precis startat upp dina konton. Då kan annonsering på dessa plattformar ge dig en spark i rätt riktning. Facebook-/Instagram-annonser är den vanligaste typen av annonsering, men möjligheten till annonsering finns också på andra plattformar. En fördel med att annonsera på sociala medier är att du lättare kan nå nya kunder, även om det kan vara kostsamt. Det kan också vara svårt att nå den rätta målgruppen. Då handlar det om vad ditt företag har för mål – ibland kan det vara till fördel att sprida kunskap (awareness) om ditt företag.

Många fördelar med att ta hjälp av en reklambyrå när din webbplats ska utformas.

Du kanske undrar varför du ska vända dig till en reklambyrå och inte till en renodlad webbyrå för att ta fram din webbsida?

Läs mer här!

Skapa en snygg och säljande webbsida med ett bra innehåll

I nästa artikel ska vi titta mer på de analoga kanalerna. Dessa typer av kanaler kan vara lämpligt att använda sig av några andra anledningar. Mer om det i nästa artikel som publiceras inom kort!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel publiceras.

Marknadsföringskoncept från Xtrovert Media till fasta priser:

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Är din superkraft at… 15 december, 2021 Säljare till mindre reklambyrå sökes. Att publicera innehåll för analoga kanaler (Content Marketing) Artikel: Content Mark… 29 december, 2021