08 feb

Patrik Tegnander – grafisk formgivare

Grafisk formgivning, Illustrationer & infografik, Medarbetare

Direkt från YRGO:s IP grafisk produktion och form

Ny på Xtrovert Media från och med februari är Patrik Tegnander som främst kommer hålla på med grafisk produktion och layout. Han kommer inledningsvis vara hos oss fram till sommaren.

Han går andra året på IP grafisk produktion och formYRGO och har suttit i Photoshop sedan tioårsåldern, med andra ord sitter bild- och grafikarbete i ryggraden.

Patrik är från Mölndal söder om Göteborg och lägger främst sin fritid på musikintresset som multiinstrumentalist och aktiv inom Göteborgs metalscen. Snabbt ska det gå och med mycket dist!

Med en bakgrund inom allt ifrån att jobba i rymdlabb till parkarbete, samt att göra omslag och loggor för internationella band, är mångsidighet och erfarenhet hans främsta egenskap – alltid med kvalitet och arbetsstolthet i fokus.

Vi är mycket glada att ha fått hit Patrik till Xtrovert Media och ser fram emot många roliga arbeten tillsammans under våren och försommaren. Och förmodligen kommer vi att få lyssna på en del metal och grindcore också… 🙂

Patrik utanför YRGO på Lindholmen.


31 jan

Söker du praktik och är intresserad av tidningslayout?

Lediga tjänster, Medarbetare, Praktik

Ledig praktikplats för vårterminen 2024!

Går du på yrkeshögskola eller universitet och söker praktik? Är din inriktning grafisk formgivning och produktion och har du kunskaper i Adobe Indesign, Photoshop och Illustrator och vill lära dig ännu mer? Är du dessutom intresserad av tidningslayout och -produktion? Då ska du höra av dig till oss!

Vi tar emot en praktikant varje termin från många olika utbildningar, men denna gång har vi vikt praktiken till någon som är inriktad mot grafisk formgivning och produktion. Detta då vi denna vår och försommar kommer att ha flera olika tidningsprojekt.

Går du inte exakt en sådan utbildning får du gärna söka ändå om du har ett stort intresse i de ämnena och har en viss erfarenhet och åtminstone grundkunskaper i InDesign. Resten lär vi dig här!

Du kommer få vara delaktig i framtagandet av minst två stycken magasin. Du kommer få jobba med tidningslayout i Adobe InDesign och lära dig mer om saker som typografi och bildspråk och ha en handledare som har över 20 års erfarenhet av tidningsproduktion. Du kommer också få vara delaktig inom andra projekt inom digital marknadsföring, layout, content marketing och trycksaksproduktion.

Trivs vi med varandra så kan det också finnas möjlighet till anställning när du är klar med din utbildning.

Låter det här intressant? Hör då av dig till oss och berätta lite mer om dig.


08 jan

Artikel: Interkulturell kommunikation vid informationsproduktion för integration (del III)

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Övrigt, Strategisk kommunikation, Trycksaker, Webbproduktion

Interkulturell kommunikation vid informationsproduktion för integration

Det vanligaste sättet för kommunikation av exempelvis samhällsinformation är via tryckta och digitala media. I socialt utsatta områden är segregation och socialt utanförskap vanliga utmaningar. Då är interkulturell kommunikation en viktig aspekt för att lyckas med informationsspridningen för att främja en bättre integration. Genom att skapa kampanjer som främjar interaktion och samarbete mellan olika kulturgrupper är det möjligt att bryta barriärer och främja en känsla av gemenskap. Men hur enkelt är egentligen detta? 

För att lyckas i tryckta eller digitala mediekampanjer är det avgörande att först förstå de kulturella nyanser och skillnader som finns mellan olika grupper.

Några viktiga punkter att fokusera på:

1. Utgå ifrån kulturella skillnader

Olika kulturer har olika värderingar, övertygelser och normer, vilket kan påverka hur människor kommunicerar och tolkar budskap. Till exempel värdesätter vissa kulturer direkt kommunikation medan andra föredrar indirekt kommunikation. Detta kan kopplas till ditt textinnehåll i exempelvis ett informationsblad med visuell kommunikation såsom bilder, färger samt symboler som du har valt för din kampanj. Det är viktigt att du lär dig gruppens kulturella skillnader och att därefter anpassar din kommunikationsstil för att främja en ömsesidig förståelse.

2. Tacka nej till stereotyper

Undvik stereotyper i största möjliga utsträckning! Att generalisera en grupp baserat på dess kulturella egenskaper leder till missförstånd och kommunikationssvårigheter. Speciellt när du skapar tryckta eller digitala mediekampanjer där bilder eller ljud spelar en central roll, är det helt avgörande att undvika allt som kan tolkas på fel sätt.

3. Rätt plats i rätt tid

Om du skapar tryckta eller digitala mediekampanjer för en multikulturell publik måste du se till att budskapet översätts och lokaliseras korrekt. Det innebär att man inte bara tar hänsyn till språkskillnader, utan även kulturella skillnader, såsom idiom, humor och symboler.

Glöm inte att även högtider kan variera – anpassa din tajming!

4. Förstår du verkligen kulturen?

Många kommunikatörer använder breda budskap, vilket kan leda till förvirring och bristande engagemang hos en multikulturell publik. Grundorsaken ligger i att många akademiska utbildningar ofta exotifierar allt främmande ur ett inhemskt perspektiv. Exotifiering är att se en person som exotisk eller ovanlig, och i det romantisera olika stereotyper sammankopplat till vem man tror personen är. Bra info från organisationen Make Equal om exotifiering kan du läsa här.

Det betyder att man egentligen har svårt att nischa ett budskap efter en annan grupps verkliga behov och intressen. Trots att man försöker ta till sig och implementera massor av information om en annan kultur når budskapet inte fram. Frustrerande, eller hur?

Hur ska vi då lyckas med vår kommunikation?

Sanningen är att kommunikatörer behöver samarbeta med personer som representerar den kultur de försöker sätta sig in i. Samarbete är ett utmärkt tillfälle att lära av varandra och skapa mer effektiva kampanjer.

Ett bra första steg kan därför vara att anordna en workshop där representanter för budskapets avsändare tillsammans med företrädare för de tilltänkta målgrupperna under ledning av erfarna projektledare tillsammans diskuterar kampanjens innehåll, målsättning och kommunikationsform. Ta kontakt med oss på Xtrovert Media så berättar vi mer om vad man ska tänka på för lyckas med interkulturell kommunikation, även under särskilda omständigheter eller i utsatta områden.

 

Tidigare projekt inom social hållbarhet, utbildning och integration

Genom åren har vi på Xtrovert Media medverkat i ett flertal projekt som handlat om social hållbarhet, utbildning och integration. Framför allt projekt riktade mot att utländska akademiker skulle komma ut i arbetslivet inom en rimlig tid med en roll som motsvarade deras akademiska utbildning. Redan med början 2004 var vi med och startade upp projekt som ”Uti – Utländska tekniker och ingenjörer” och ”Korta vägen”, tillsammans med Studium, Arbetsförmedlingen, Länsarbetsnämnden i Västra Götaland och flera andra aktörer från bl.a. Högskolan i Borås, Sahlgrenska, Chalmers.

Vi var även med i Projekt Utländska Akademiker (PUA) som startade 2010 med Länsstyrelsen i Västra Götaland som uppdragsgivare.

Dessutom har vi l över 20 år tagit fram information och kommunikationsmaterial rörande bland annat habilitering och medicinteknik på ett flertal olika språk – filmer, trycksaker, digital marknadsföring etc. – tillsammans med aktörer som Sahlgrenska, Karolinska, Barnplantorna samt ett flertal medicintekniska leverantörer.

Kontakta oss på Xtrovert Media så skapar vi tillsammans en kampanj som inte bara bryter stereotyper, utan också lyfter fram mångfald och förståelse.

Nansi Soulakeli JohanssonNansi, M.A. Interkulturell kommunikation, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
M.A., engelska med inriktning interkulturell kommunikation

 

Bengt KarlssonBengt Karlsson, VD, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
VD, Xtrovert Media

Vill du veta mer om interkulturell kommunikation? Läs då gärna de två inledande artiklarna: 

Del 1 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – hur kan man kommunicera med människor från olika kulturer.

Del 2 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö.

Har du specifika frågor eller är i behov av råd för din verksamhet, hör gärna av dig till oss på Xtrovert Media! Vi kan hjälpa er att stärka er marknadskommunikation genom att göra upp med gamla normer, hantera attityder och medvetandegöra osynliga regler.

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


04 maj

Att bestiga Nordens högsta toppar? Det kan vi hjälpa dig med!

Grafisk formgivning, Illustrationer & infografik

Även om sanningen är att vi inte har besökt alla de nordiska ländernas högsta bergen rent fysiskt, så gillar vi på Xtrovert Media att bestiga alla former av designutmaningar oavsett höjd. Att kunna erbjuda unika lösningar för varje sorts äventyr som gör din produkt enastående, sätter oss på topp i vår bransch!

Därför är vi stolta över att kunna presentera ett mycket speciellt designprojekt för Nordicsummits.top. Nordicsummits säljer brodyrmärken och pins som passar perfekt att samla på som ett härligt minne av spännande upplevelser från de nordiska ländernas högsta höjder. Illustrationer och design har Xtrovert Medias Art Director och illustratör Robin Utbult gjort.

Xtrovert Media har illustrerat och designat pins, broderade tygmärken och klistermärken föreställande bergstopparna på:

  • Galdhøpiggen i Norge
  • Hvannadalshnúkur på Island
  • Kebnekaise i Sverige (både södra och norra toppen)
  • Halti i Finland
  • Møllehøj i Danmark

Är du en äventyrare som älskar klättring, vandring, hisnande utsikt och spännande äventyr i den nordiska naturen? Vill du visa vilka bergstoppar du bestigit? Då är detta något för dig! Varje enskild design för de sex höjderna/bergen bergen har en lekfull och färgfull representation av det som skiljer topparnas högsta punkt så att du aldrig glömmer dem – för att du ska påminnas av dina härliga stunder!

Är du en soffpotatis som inte besökt bergstopparna än? Varför inte samla hela uppsättningen som ett visuellt mål för ditt nästa äventyr på din “bucket list”? Ett tips kan vara att börja lite lugnt med en rød pølse och en pilsner (alternativt Dansk Citronvand) på Danmarks högsta topp Møllehøj, 171 meter över havet! 🙂

Brodyrmärken

Pins

Klistermärken

Köp de unika pinsen, brodyr- och klistermärkena hos Nordicsummits.top

Vill du också ta fram någon unik illustration eller design för något projekt? 

Hör av dig då till oss på Xtrovert Media! Att ge din produkt höjd sätter oss på topp i vår bransch!

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


21 apr

Artikel: Att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö (del II)

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Övrigt

Illustration: Tamara Kryvolap

Interkulturell kommunikation – att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö

I dagens globaliserade värld är det allt vanligare att arbeta i en multikulturell miljö. Även om fördelarna med olika perspektiv och erfarenheter är enorma, kan missförstånd och konflikter också uppstå på grund av olika kulturella bakgrunder. Här är några praktiska tips om hur man löser missförstånd och interkulturella konflikter vid interkulturell kommunikation.

 

Praktiska tips:

1. Erkänn skillnaderna och kommunicera

Det första steget för att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö är att erkänna att det finns skillnader mellan kulturer. När du inser att människor från olika bakgrunder kan ha olika kommunikationsstilar och tankesätt förbereder du dig själv inför uppkommande konflikter. Detta kan långsiktigt hjälpa dig att ändra din ”approach” och undvika att dra förhastade slutsatser som oftast leder till spänningar.

Försök att kommunicera ditt resonemang så tydligt som möjligt och att upprepa dig själv med olika ord om nödvändigt. Se inte ner på människor om de inte direkt förstår dig – det här är inte en fråga om intelligens, snarare om kulturell förståelse. Var ”the big person” genom att ge utrymme för andra att uppfatta vad du försöker kommunicera.

2. Öva på aktivt lyssnande

Aktivt lyssnande är en avgörande färdighet för att lösa konflikter i alla miljöer. I en multikulturell miljö är det ännu viktigare att lyssna noga på vad den andra personen säger, eftersom det kan finnas kulturella nyanser som du inte är medveten om. Parafrasera vad du har hört för att säkerställa att du har förstått rätt och ställ gärna frågor för att klargöra eventuella förvirringspunkter. Var inte rädd för att låta ”dum” genom att upprepa samma fråga i olika former. Målet är kommunikation; och det kräver ödmjukhet och empati.

3. Förtydliga dina förväntningar

Missförstånd kan ofta uppstå på grund av olika förväntningar. I en multikulturell miljö är det viktigt att tydliggöra dina förväntningar och se till att alla är på samma sida. Detta kan innefatta förväntningar kring kommunikationsstilar, arbetsprocesser och beslutsfattande. En tumregel är att återigen ställa frågor och ta upp samma ämne tills alla parter har samma förståelse.

Se till att inte låta nedlåtande! Du vill inte att andra ska känna sig underlägsna – du måste göra klart att din ambition är att förena jämlikar. Om en person senare visar sig ha missförstått kan du ta upp detta personligen utan att döma, snarare genom att söka sätt att överbrygga kommunikationsklyftan.

4. Var respektfull och hänsynsfull

Respekt och hänsyn är nyckeln till att lösa konflikter i en multikulturell miljö. Undvik att göra antaganden baserade på stereotyper eller dina tidigare upplevelser och visa respekt för kulturella skillnader. Ha tålamod och förstående! Relationer tar tid oavsett sammanhang. Samtidigt måste du vara villig att kompromissa för att hitta en lösning som fungerar för alla. Även att be om ursäkt fast du inte har fel kan vara ett sätt att visa ditt intresse för att upprätthålla kommunikationen. Det betyder inte att du förlorar din inverkan. Tvärtom visar det att du värdesätter den andra personens sida av ”storyn” och söker försoning.

Vill du läsa mer om hur du kan visa respekt in en multikulturell miljö? Läs del 1 i artikelserien om interkulturell kommunikation!

5. Vid svåra konflikter sök medling

I vissa fall kan konflikter vara för svåra att lösa på egen hand. I dessa situationer kan det vara bra att söka medling från en neutral tredje part. Det kan vara någon inom organisationen, till exempel HR-avdelningen, eller en extern medlare som är utbildad i att lösa konflikter i en multikulturell miljö. Slutligen, överväg inte att situationen är över innan du sökt hjälp. En tredje part kan alltid hjälpa dig att se nya aspekter som du inte tydligt har märkt tidigare.

Kom ihåg att vänskap och sunda relationer inte är samma sak. Även om du kanske inte har kemi med en person, kan du fortfarande minska spänningar som kan ha uppstått på grund av kulturella skillnader.

 

Är det ens möjligt att lösa missförstånd och konflikter i en multikulturell miljö?

Ja, det är möjligt! Ibland kan konflikter vara så väldigt enkla att man klarar att lösa dem själv genom en kort konversation eller genom att ställa en fråga. Vid andra tillfällen kan lösningen ligga djupare i en förståelse för vad som orsakade problemet i första hand och där kan det vara nyttigt att söka medling. I varje fall är det avgörande att vara villig!

Det visar man när man erkänner skillnaderna mellan kulturer, utövar aktivt lyssnande, tydliggör förväntningar, är respektfull och hänsynsfull, samt söker medling när det behövs.

Följer du dessa praktiska tips kan du vara förbered att både undvika och lösa konflikter eller missförstånd i en multikulturell miljö.

Nansi Soulakeli JohanssonNansi, M.A. Interkulturell kommunikation, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
M.A., engelska med inriktning interkulturell kommunikation

Illustrationen i detta blogginlägg är gjord av vår illustratör Tamara Kryvolap. Den gjordes ursprungligen till vår egen tidning som marknadsförde konceptet Smartzine, fast pris på tidningsproduktion. Bilden var till en artikel som handlade om vikten av att ha blandade arbetsgrupper på företag och är en humoristisk parafras av da Vincis ”Nattvarden”.

Vill du veta mer om interkulturell kommunikation? Läs då vårt nästa blogginlägg, där vi tar upp interkulturell kommunikation i tryckta och digitala media

Läs också del 1 i artikelserien: Interkulturell kommunikation – hur kan man kommunicera med människor från olika kulturer.

Har du specifika frågor eller är i behov av råd för din verksamhet, hör gärna av dig till oss på Xtrovert Media! Vi kan hjälpa er att stärka er marknadskommunikation genom att göra upp med gamla normer, hantera attityder och medvetandegöra osynliga regler.

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


27 mar

Ebba Waginder – Art Director och copywriter

Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Medarbetare, Övrigt

Xtrovert Media välkomnar vår nya praktikant Ebba Waginder.

Det är alltid lika trevligt att vara handledare för en ny duktig praktikant. Dels får vi på byrån insikt i det nyaste som lärs ut på universitet och yrkeshögskolor, dels får vi en välkommen förstärkning i det dagliga arbetet på byrån.

Ebba studerar till Art Director/copywriter på Yrkeshögskolan i Borås. Det är en relativt ny hybridutbildning där man kombinerar de två olika utbildningarna kryddat med ämnen som affärsjuridik etc. Bred kompetens är något som ofta uppskattas på arbetsmarknaden. Och denna kombination passar perfekt även hos oss på Xtrovert Media.

Även om Ebba studerar i Borås så bor hon faktiskt bara ett stenkast från Xtrovert Media mitt i centrala Göteborg. Hon har växt upp i Varberg men de senaste fyra åren varit bosatt i Göteborg där hon trivs mycket bra.

Hennes intressen för kreativt skapande, design och text har alltid funnits med, dock fokuserade hon på diverse andra kurser och jobb den första tiden efter studenten. Men när utbildningen som Art Director/copywriter dök upp var hon inte sen med att söka in, då den ger möjlighet till ett kreativt arbete inom visuell marknadsföring i framtiden.

Andra intressen som faller in under det kreativa spektrat finns också. Inredningsdesign tycker hon är kul. Hon står dessutom gärna i köket och testar nya recept. Hon ser lättsamt på livet och ledig tid spenderas gärna i sällskap med vänner, familj och hunden såklart!


22 mar

Artikel: Interkulturell kommunikation (del I)

Artikel, Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Övrigt

Interkulturell kommunikation – hur kan man kommunicera med människor från olika kulturer?

I en värld av förändring är mångfaldens perspektiv inte bara ett sätt att förhålla sig till samtiden. Det är också ett viktigt verktyg för att se affärsnytta och vinster där andra ser problem. I en serie artiklar kommer vår skribent Nansi Soulakeli Johansson berätta om möjligheter och fallgropar med interkulturell kommunikation. Nansis specialitet är just interkulturell kommunikation med en masterexamen från Göteborgs Universitet.

I dagens sammanlänkade värld blir det allt vanligare att kommunicera med människor från olika kulturer. Många kan tycka att det är besvärligt med kulturmöten i vardagen, medan andra upplever dem som naturliga och trevliga interaktioner. Oavsett vilken grupp du tillhör är det viktigt för oss alla att förstå hur man kan kommunicera effektivt trots kulturella skillnader.

Här är några tips som kan hjälpa dig navigera i denna multikulturella värld:

1. Ha respekt för kulturella skillnader

En av de viktigaste aspekterna av interkulturell kommunikation är att visa respekt för skillnaderna mellan kulturer. Detta innebär att vara uppmärksam på olika seder, traditioner och övertygelser. Vissa kulturer sätter till exempel ett högt värde på punktlighet, medan andra kan ha en mer avslappnad inställning till överenskomna tider. Genom att visa respekt för dessa olikheter kan du bygga förtroende och stärka relationer.

2. Undvik stereotyper

Stereotyper bygger ofta på missuppfattningar som kan leda till missförstånd och till och med kränkande beteende. För att slippa behöva reparera relationer, var beredd på att från början undvika att göra antaganden baserade på generaliserade åsikter om en specifik grupp eller individ.

3. Använd tydligt och enkelt språk

När du kommunicerar med personer som inte delar samma kultur är det viktigt att använda ett tydligt och enkelt språk. Försök att till exempel inte använda slang eller högtravande och komplicerade ord. Var också medveten om att idiom och uttryck kanske inte kan översättas, så det är bäst att använda vanligt språk när det är möjligt.

4. Lyssna noggrant

Att lyssna noga är avgörande för effektiv kommunikation – och är ännu mer betydande vid interkulturell kommunikation. Ha tålamod och låt den andra personen tala utan att avbryta. Var också medveten om att olika kulturer kan ha olika kommunikationsstil och att det som kan anses vara artigt i en kultur kanske inte är det i en annan. Var också uppmärksam på ickeverbala signaler såsom kroppsspråk, eftersom dessa ofta kan förmedla viktig information.

5. Var öppensinnad

Slutligen är det viktigt att närma sig interkulturell kommunikation med ett öppet sinne. Kom ihåg att olika kulturer kan ha olika sätt att tänka och det som kan verka logiskt för dig kanske inte är det för din kollega eller granne som har en annan kulturell bakgrund. Genom att vara öppen och villig att lära dig kan du bygga starkare relationer och undvika missförstånd.

Vad kan du ta med dig till nästa möte?

Du har säkert upplevt obehag eller skam efter att ha misslyckats med att kommunicera. Det är en del av att vara människa. Vi kan dock förbättra våra interaktioner när vi är redo att visa empati och medkänsla för alla som inte delar vår kultur. Effektiv interkulturell kommunikation byggs med andra ord på vår vilja för kommunikation – så enkelt är det!

Visa respekt för kulturella skillnader, undvika stereotyper, använd ett tydligt och enkelt språk, lyssna noga och var öppensinnad! Genom att följa dessa tips kan du kommunicera mer effektivt och bygga sunda relationer med människor från olika bakgrunder.

Nansi Soulakeli JohanssonNansi, M.A. Interkulturell kommunikation, Xtrovert Media Reklambyrå i Göteborg
M.A., engelska med inriktning interkulturell kommunikation

Vill du veta mer om interkulturell kommunikation? I vårt nästa blogginlägg vi ger praktiska tips om hur du kan lösa missförstånd och konflikt i en multikulturell miljö.

Nu är även tredje delen i artikelserien publicerad: Interkulturell kommunikation vid informationsproduktion för integration.

Har du specifika frågor eller är i behov av råd för din verksamhet, hör gärna av dig till oss på Xtrovert Media! Vi kan hjälpa er att stärka er marknadskommunikation genom att göra upp med gamla normer, hantera attityder och medvetandegöra osynliga regler.

Kontakta oss här!
EN TIMMES FRI KONSULTATION

Behöver du hjälp med din marknadsföring eller funderar du på att ta fram en trycksak? Du kanske behöver en ny webbsida eller ska ställa ut på en mässa? Undrar du över vad en reklambyrå kan hjälpa dig med? Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborg med omnejd. Om ni inte befinner er i Västsverige kan vi naturligtvis även boka in ett digitalt möte eller ett möte över telefon.

Kontakta oss via telefon 031-82 51 51 eller info@xtrovertmedia.se så bestämmer vi en tid för ett möte! Välkommen!

Följ oss på sociala media så ser du lättare när nästa artikel eller nyhetsbrev publiceras.


02 feb

Problem att nå oss på vårt växelnummer

Övrigt

UPPDATERING 2023-02-10

Nu är vår telefonväxel igång igen!

Efter att ha bytt leverantör så fungerar det att nå oss igen på samtliga nummer!

Växel:
Produktion:
Säljavdelning:
Jour:
E-post:
031-82 51 51
031-82 51 50 | 0760-26 66 25
031-82 51 60 | 0760-22 86 00
070-684 95 10
info {at} xtrovertmedia.se
UPPDATERING 2023-02-06

Nu ligger Telias växellösning nere igen!

Fortfarande inget svar från deras support… Och nu fungerar inga av våra fasta nummer.

Mobilnummer längst ned i inlägger där ni kan nå oss.

UPPDATERING 2023-02-03

Nu fungerar våra telefoner igen!

Och det var inte tack vare Telias support, de har inte ens svarat oss än…

Nu byter vi till en ny leverantör så eventuellt kan det vara lite osäkert att nå oss på de fasta numren medan flytten pågår. I så fall kan ni nå oss på mobilnumren nedan.

Vår telefonväxel ligger nere!

Tyvärr har Telia problem med sin Centrex växellösning. Eftersom det är ett gammalt system som kommer att läggas ner under våren räknar vi inte med att de fokuserar på att lösa detta med hög prioritet.

Vårt växelnummer 031-82 51 51 samt direktnumret till 031-82 51 50 ligger därför nere. Direktnumret 031-82 51 60 fungerar däremot.

Vi har precis skaffat en ny modernare växellösning från ett annat bolag än Telia, men vi räknar med att denna inte är igång förrän runt den 25 februari.

Fram till dess kan ni nå Bengt på 0760-26 66 25 samt journumret 0706-84 95 10. Ni kan även ringa till kontoret på 031-82 51 60. Daniel når ni på 0760-22 86 00.

Kontakta oss på:

Växel:
Produktion:
Säljavdelning:
Jour:
E-post:
031-82 51 51
031-82 51 50 | 0760-26 66 25
031-82 51 60 | 0760-22 86 00
070-684 95 10
info {at} xtrovertmedia.se

17 jan

Nansi Soulakeli Johansson – kommunikatör

Content Marketing, Copywriting, Digital marknadsföring, Informationsproduktion, Medarbetare, Övrigt, Strategisk kommunikation

Xtrovert Media välkomnar vår nya praktikant Nansi Soulakeli Johansson.

Hennes arbetsuppgifter kommer att vara digital marknadsföring med inriktning på sociala medier samt innehållsstrategier. Med bland annat en magisterexamen i engelska språket kommer hon även att förstärka vår kompetens inom interkulturell kommunikation samt innehållsmarknadsföring och copywriting på engelska.

Nansi är en social 27-årig kvinna med en bred akademisk bakgrund inom engelsk litteratur, utbildningsvetenskap och interkulturell kommunikation. Född och uppvuxen i Aten, Grekland, har hon alltid befunnit sig i en rik kulturell och konstnärlig miljö som fostrade en känsla för både det kreativa och det filosofiska.

Nyfikenhet fick Nansi att flytta till Sverige vid 18 års ålder för att fullfölja en kandidat- och en magisterexamen. Sedan dess har hon arbetat med diverse uppgifter inom utbildningssektorn, men även med projekt inom digital marknadsföring med inriktning på sociala medier. Bild och video samt design och innehållsstrategi är några av hennes främsta intresseområden inom branschen. Detta kommer hon nu att fördjupa sig i under sin praktik på Xtrovert Media.

På fritiden kommer du att hitta henne i köket bland vänner, där hon alltid lägger till sin egen personliga ”touch” medan hon experimenterar med ljuvliga dofter, färger och olika mattraditioner. Vid andra tillfällen ägnar hon tid åt socialt arbete som ett sätt att ge tillbaka till samhället.

För närvarande är hon intresserad av att använda sina insamlade kompetenser – från språkliga studier och pedagogiska strategier till kultur- och identitetsfrågor – för att skapa varumärkesberättelser som inspirerar. Nansis mål är att kunna visualisera vad kunden har föreställt sig och hjälpa dem att förverkliga det, samtidigt som hon står bredvid deras sida genom hela processen.


20 sep

Folder till Clinic HUMAN RE:CHARGE

Digitaltryck, Grafisk formgivning, Informationsproduktion, Mässmaterial, Trycksaker

Layout och tryck av folder till laserbehandlingskliniker

För företag som t.ex. har en stor närvaro på mässor, håller i utbildningar eller har besökande kunder är det en stor fördel att kunna komplettera sin digitala närvaro med traditionella “skräddarsydda” trycksaker. Ofta gäller det också mindre upplagor som behöver tas fram snabbt.

Vi har precis tagit fram en informationsfolder för Human Re:charges klinikers laserbehandlingar för kroppskonturering och fettminskning. Foldern berättar om hur lasertekniken fungerar, hur behandlingen med den FDA-godkända lasern Emerald går till och vad man som kund kan förvänta sig av behandlingsmetoden. Foldern ska även ska fungera som marknadsföring till nya kunder intresserade av laserbehandling.

Clinic Human Re:charge erbjuder behandlingar inom bland annat neuromuskulär smärta, mental prestanda och fettreducering. Human Re:charge är ett varumärke som drivs av Arch of Scandinavia AB.

Arch of Scandinavia är inte bara en leverantör av FDA-godkända medicinska lasrar utan är även ett kunskapsföretag som med sina dotterföretag har stor närvaro på mässor, håller i utbildningar etc. Då är det en stor fördel att kunna komplettera sin digitala närvaro med traditionella “skräddarsydda” trycksaker som snabbt kan tas fram. Genom åren har det blivit en hel del sådant material till Arch-företagen – produktblad, marknadsföringsfoldrar, mässmaterial etc. som tagits fram för olika sammanhang. Några exempel kan du se här.

I och med att vi på reklambyrån Xtrovert Media numera även har ett mindre digitaltryckeri inhouse hos oss, kan vi även hjälpa till med print-on-demand av trycksaker, rolluper etc. Praktiskt när man vill trycka mindre upplagor med kort leveranstid.

BEHÖVER DU TA FRAM TRYCKT MARKNADSFÖRINGSMATERIAL?

Hör av dig – vi ger dig gärna goda råd och tips!

EN TIMMES FRI KONSULTATION

Vi erbjuder nya kunder en timmes fri konsultation där du får möjlighet att kunna ställa dina frågor samt få tips och råd. Det kan gälla t.ex. utformning och innehåll i dina trycksaker, vilken upplaga är optimal och kostnadseffektiv att trycka? Vi ger dig goda råd om en optimal och kostnadseffektiv upplaga, ska man välja digitalprint eller offsettryck etc.

Inget köptvång föreligger men naturligtvis lämnar vi gärna ett förslag samt en offert. (För våra gamla kunder gäller naturligtvis som vanligt att initialmöten för nya projekt är utan kostnad.) Mötet sker hos oss eller digitalt, men vi kan även komma till er om ni befinner er i Göteborgstrakten. Kontakta oss via E-post eller telefon 031-82 51 51 så bestämmer vi en tid för ett möte!

Välkommen!

Kontakta oss!

Följ oss på sociala media, länkar nedan: