Logotyp och grafisk manual till Byggster
Nu är logotypen och den grafiska manualen klar som Ibrahim Tarlamisi vann till sitt företag Byggster. Xtrovert Media hade en tävling i höstas där förstapriset var ett s.k. Reklamporten-paket värt 12 000 kronor som vår AIL-praktikant Elin Elfström skulle utföra som ett eget projekt med handledning av oss. (AIL betyder arbetsintegrerat lärande och är en typ av företagsförlagd lärlingsutbildning på 20 veckor som man gör sista året på högskolan.)
I nära dialog med Ibrahim tog vi fram en logotyp med en kanske lite annorlunda idé. Vi tänkte oss leken som man ibland gör med sin tumstock när man viker den och formar lite olika figurer. Under ett möte med brainstorming blev tumstocken vikt till ett ”B” och detta var något som Ibrahim verkligen gillade. Vi valde sedan att vrida B:et 90 grader och lägga det över namnet, på detta sätt kan symbolen även tolkas som ett hustak eller en fackverkskonstruktion eller takstolar.
I den grafiska manualen finns instruktioner hur logotypen ska användas i olika sammanhang, färger och färgkoder (för tryck, webb, print etc.), typografiska rekommendationer, visitkort, kuvert, placering av logotyp på arbetskläder etc., samt en del rekommendationer hur Byggster bör utforma sin kommunikation med både presumtiva och befintliga kunder.